Szef kuchni zdradza sekret Japończyków. Ten prosty nawyk przy jedzeniu zapewnia im długowieczność

Szef kuchni zdradza sekret Japończyków. Ten prosty nawyk przy jedzeniu zapewnia im długowieczność

Dodano: 
Suchi
Suchi Źródło:Shutterstock / Ground Picture
Jedz jak Japończycy, a masz szansę zdrowo się zestarzeć. Szef kuchni jednej z warszawskich restauracji zdradził jeden nawyk, który mieszkańcy Kraju Kwitnącej Wiśni stosują przy jedzeniu.

Dieta japońska? Większość skojarzy ją pewnie z sushi, ale to przede wszystkim zupełnie inne podejście do jedzenia. To jemu przypisuje się m.in. to, że Japonia ma największy na świecie odsetek osób, które przekroczyły 85 rok życia.

Japończycy nie jedzą do syta

– Dieta japońska to przede wszystkim głęboki szacunek dla natury, dlatego skupia się głównie na naturalnych i świeżych składnikach. Nierzadko zresztą surowych. Jednak jednym z kluczowych elementów diety japońskiej jest umiar. Kultura japońska zachęca do jedzenia aż do poczucia pełności w 80 proc. Porcje serwowane tam są mniejsze, niż te europejskie, bardziej estetyczne, a jedzone pałeczkami pozwalają świadomie rozkoszować się jedzeniem – mówi Bartosz Leszczyński, szef kuchni warszawskiej restauracji Sakana.

Oczywiście ważne jest także to, co stanowi podstawę japońskiej kuchni. Dieta japońska jest bogata w ryby, owoce morza i produkty roślinne, zawiera niewiele białka zwierzęcego, cukru i tłuszczu. Opiera się na tradycyjnej kuchni japońskiej, znanej również jako washoku, która bazuje na małych porcjach z prostych i świeżych składników. Jak podkreśla Bartosz Leszczyńskich, japońska metoda przyrządzania potraw akcentuje naturalne smaki i zachowuje wartości odżywcze składników, a tradycyjne techniki, takie jak gotowanie na parze, duszenie czy grillowanie, pozwalają na minimalne przetwarzanie składników, dzięki czemu ich walory odżywcze pozostają niemal nienaruszone.

Jedz sushi na zdrowie

– Kuchnia japońska jest nie tylko jedną z najpopularniejszych na świecie, zwłaszcza słynne już sushi, ale przede wszystkim jedną z najzdrowszych. Świetnie wpływa na serce, tarczycę, kości, układ odpornościowy, kontroluje cholesterol. Cudownie wręcz wpływa na trawienie, detoksykację organizmu, ale i przyczynia się do uczucia sytości, co może pomóc w kontroli masy ciała – mówi kucharz.

Zwraca też uwagę na dodatki, z których słynie japońska kuchnia. To między innymi fermentowana żywność, czyli np. miso, a więc pasta z fermentowanej soi. Ale to też zielona herbata, której picie to jeden z najważniejszych punktów japońskiego stylu życia. Zielona herbata, znana jako sencha, jest najpopularniejszym napojem i często towarzyszy każdemu posiłkowi – jednocześnie to jeden z najzdrowszych napojów świata, któremu przypisuje się m.in. działania antynowotworowe i wydłużające życie.

Czytaj też:
Ta starożytna przyprawa odmieni twoje dania. Sprawdź, do jakich potraw warto wykorzystać kardamon
Czytaj też:
Tajemniczy smak, który zmienił świat kulinarny. Odkryj sekrety smaku umami

Opracowała: Katarzyna Świerczyńska
Źródło: smaki.pl, mat. prasowe