9 serów, które możesz jeść, nawet jeśli nie tolerujesz laktozy

9 serów, które możesz jeść, nawet jeśli nie tolerujesz laktozy

Dodano: 
Sery
Sery / Źródło: Shutterstock
Nietolerancja laktozy to poważmy problem dla osób lubiących ser. Na szczęście istnieje kilka rodzajów serów, które osoby nadwrażliwe na laktozę mogą nadal spożywać z umiarem.

W przypadku osób, które nie tolerują laktozy, spożywanie pokarmów o wysokiej zawartości tego składnika może powodować bardzo nieprzyjemne problemy trawienne, od wzdęć i gazów po skurcze i silny ból brzucha. Na szczęście nie wszystkie sery są zabronione na diecie ubogiej w laktozę.

Ser smaczny i bezpieczny – czyli jaki?

Generalnie należy pamiętać o tym: im świeższy ser, tym więcej zawiera laktozy. Dlatego osoby o szczególnie wrażliwych żołądkach powinny za wszelką cenę unikać bardziej kremowych odmian, takich jak ricotta lub twarożek. Cukier jest głównym składnikiem laktozy, który utrudnia trawienie, co oznacza, że dojrzałe, twarde sery – które mają niższą zawartość cukru – są bardziej przyjazne dla żołądka.

Według Steve'a Carpera, eksperta w dziedzinie nietolerancji laktozy, istnieje dziewięć serów, które zawierają mniej niż pięć gramów cukru na porcję, a ogólna zawartość laktozy wynosi około 2-3 procent. Dla porównania, pełnotłuste mleko zawiera około 4,8 procent laktozy, co czyni go jednym z najgorszych ciemiężycieli wrażliwych brzuszków.

Oto dziewięć najpopularniejszych serów z najniższymi poziomami laktozy.

  • ser Muenster: 0-1,1% laktozy
  • ser Camembert: 0-1,8% laktozy
  • ser Brie: 0-2% laktozy
  • cheddar (odmiany łagodne i ostre): 0-2,1% laktozy
  • ser Provolone: 0-2,1% laktozy
  • gouda: 0-2,2% laktozy
  • blue cheese: 0-2,5% laktozy
  • parmezan: 0-3,2% laktozy
  • szwajcarski: 0-3,4% laktozy

Oczywiście niektóre osoby z nietolerancją laktozy po prostu nie są w stanie tolerować jakichkolwiek produktów mlecznych bez dyskomfortu. Zawsze najlepiej jest zachować ostrożność, więc jeśli to odzwierciedla twój problem, całkowicie unikaj sera i zamiast tego wybierz jedną z odmian produktów bezmlecznych.

Czytaj też:
Czym zastąpić śmietanę? Mnogość opcji może cię zaskoczyć
Czytaj też:
Czym zastąpić mleko? Poznaj zamienniki mleka krowiego
Czytaj też:
Co różni dietę wegańską od beznabiałowej?

Źródło: realsimple.com
-

Czytaj także