Zasady zbilansowanej diety są proste – ale czy na pewno je znasz?

Zasady zbilansowanej diety są proste – ale czy na pewno je znasz?

Dodano: 
Dieta
Dieta / Źródło: Unsplash / Louis Hansel @shotsoflouis
Nie wiesz, co umieścić na swoim talerzu, by jeść zdrowo? Sprawdź podstawowe zasady zbilansowanej diety.

Zbilansowana dieta jest ważnym elementem utrzymania dobrego zdrowia i wysokiego poziomu energii. U osób, które nie mają nietolerancji pokarmowych i określonych chorób, spożywanie różnorodnych grup pokarmów jest podstawą zdrowia. Zbilansowana dieta pozwala również osiągnąć i utrzymać zdrową wagę ciała. Oznacza to trzymanie się określonych zasad, które można zawrzeć w kilku podstawowych punktach:

Zbilansowana dieta – zasady

  • Jedz co najmniej 5 porcji różnych owoców i warzyw każdego dnia
  • Posiłki opieraj na produktach bogatych w błonnik
  • Używaj alternatywnych produktów mlecznych (np. napoje sojowe)
  • Jedz fasolę, rośliny strączkowe, ryby, jajka, mięso i inne białka
  • Wybieraj oleje nienasycone i pasty do smarowania w niewielkich ilościach
  • Pij dużo płynów (co najmniej 6 do 8 szklanek dziennie)

Osoba jedząca w sposób zrównoważony powinna także znacząco ograniczyć lub wyeliminować:

  • rafinowane ziarna
  • dodane cukry
  • czerwone mięso
  • przetworzoną żywność

Zbilansowana dieta: warzywa i owoce

Owoce i warzywa są dobrym źródłem witamin i minerałów oraz błonnika i powinny stanowić nieco ponad jedną trzecią spożywanego codziennie pożywienia. Zaleca się codzienne spożywanie co najmniej 5 porcji różnych owoców i warzyw. Mogą być świeże, mrożone, z puszki, suszone lub wyciskane.

Porcja to:

  • 80g świeżych, konserwowanych lub mrożonych owoców i warzyw
  • 30g suszonych owoców – które należy dodawać do posiłków
  • 150 ml szklanki soku owocowego lub smoothie

Zbilansowana dieta: produkty skrobiowe

Wybieraj pełnoziarniste lub pełnoziarniste odmiany produktów bogatych w skrobię, takie jak brązowy ryż, pełnoziarnisty makaron i brązowy, pełnoziarnisty lub biały chleb o wysokiej zawartości błonnika. Zawierają zwykle więcej witamin i minerałów niż odmiany białe. Powinny stanowić nieco ponad jedną trzecią wszystkiego, co jesz.

Jak zacząć?

Podobnie jak w przypadku większości zmian dietetycznych, przejście na bardziej zrównoważoną dietę jest łatwiejsze, jeśli robimy to krok po kroku. Dla osób, które chcą ograniczyć spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego, prostym sposobem będzie zarezerwowanie jednego dnia tygodnia na spożywanie wyłącznie produktów roślinnych. Można też próbować powoli eliminować żywność, zaczynając od najmniej zrównoważonej.

Różnorodność w diecie jest ważna

Jednym z powodów, dla których w zaleceniach znalazła się różnorodność spożywanej żywności, jest to, że różne produkty mają różne składniki odżywcze. Praktykowanie zróżnicowanej diety może korzystnie wpływać na nasze zdrowie, zmniejszając ryzyko związane z niedożywieniem, które ma miejsce, gdy nie otrzymujemy odpowiedniej ilości składników odżywczych z naszej diety.

Czytaj też:
Jak przygotować zdrowe, domowe posiłki? 6 rad dla początkujących

Opracowała:
Źródło: NHS
-

Czytaj także