Ten tradycyjny polski przysmak nie jest do końca zdrowy. Co zawiera kiełbasa?

Ten tradycyjny polski przysmak nie jest do końca zdrowy. Co zawiera kiełbasa?

Dodano: 
Kiełbasa, zdjęcie ilustracyjne
Kiełbasa, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Fotolia / fot. Jacek Chabraszewski
Kiełbasa nigdy nie była uważana za najzdrowszy rodzaj produktu spożywczego. Co jest powodem takiej opinii?

Od dawna wiadomo, że osoby jedzące przetworzone mięso mają zwiększone ryzyko przedwczesnej śmierci. Jednym z popularnych rodzajów przetworzonego mięsa jest kiełbasa. To niezwykle popularny dodatek do dań, sztandarowa przekąska z grilla i produkt, który od zawsze był w naszych lodówkach.

Dlaczego kiełbasa nie jest uważana za zdrową?

Powodem, dla którego wielu dietetyków odradza spożywanie kiełbasy są substancje chemiczne zwane azotynami i azotanami. Mogą one zostać przekształcone w związki rakotwórcze w organizmie. Według Cancer Research UK występują one naturalnie w czerwonym mięsie, ale często są również dodawane w procesie przetwarzania mięsa jako środek konserwujący. Czerwone mięso zawiera również barwnik zwany hemem, który w jelitach może zostać rozłożony na związki, z których wiele powoduje raka. Ponadto hem może podrażniać lub uszkadzać komórki wyściełające jelita. Stosunkowo wysoka zawartość tłuszczu i soli w kiełbasach także nie przemawia za ich spożywaniem.

Jaką kiełbasę wybierać?

Jeśli lubisz kiełbasę i nie wyobrażasz sobie bez niej swojej kuchni, wybieraj mądrze. Oznacza to czytanie etykiet i szukanie produktu, który w swoim składzie ma najwięcej mięsa (co najmniej 70%). Wybierz świeże kiełbaski i sprawdź listę składników: im mniej, tym lepiej. Jeśli chodzi o ogólny stan zdrowia, szukaj kiełbas o stosunkowo niskiej zawartości tłuszczów nasyconych i soli – lub kiełbas drobiowych.

Grillowanie – zdrowszy sposób na kiełbasę

Grillowanie to stosunkowo zdrowy sposób na przygotowanie kiełbasy. Nie musisz jednak przekłuwać jej na całej powierzchni – ponieważ będzie to miało niewielki wpływ na ich właściwości rakotwórcze. Tłuszcz jest zaś nośnikiem smaku. Eksperci twierdzą, ze lepiej zjeść jedną tłustą kiełbasę, niż dwie pozbawione smaku. Nadal zalecają grillowanie bardziej, niż smażenie. Przy okazji warto dorzucić trochę warzyw, aby wzbogacić ilość składników odżywczych w posiłku.

Czytaj też:
Korzyści płynące z... jedzenia owadów. Są doskonałym źródłem białka i żelaza

Opracowała:
Źródło: The Guardian

Czytaj także