Liczi jest super zdrowe! Dowiedz się, dlaczego powinieneś zaprosić je do swojej kuchni

Liczi jest super zdrowe! Dowiedz się, dlaczego powinieneś zaprosić je do swojej kuchni

Dodano: 
Liczi
Liczi / Źródło: Pixabay / atulsomani
Liczi to wyjątkowe owoce: małe, chropowate, z dużą pestką i białym wnętrzem. Ale nie tylko ich wygląd powinien zwrócić twoją uwagę. Liczi to prawdziwa skarbnica zdrowia.

Liczi, znane również jako litchi lub lichee, to mały tropikalny owoc z rodziny mydlinowatych. Inne popularne owoce z tej rodziny to rambutan i longan. Liczi są uprawiane w regionach subtropikalnych na całym świecie i znane ze słodkiego smaku. Głównie spożywa się je na świeżo, a czasami są przetwarzane na sok, wino i galaretkę.

Owoce liczi są dobrym źródłem wielu witamin, minerałów i zdrowych przeciwutleniaczy. Mają niejadalną, różowoczerwoną skórkę, którą należy usunąć przed spożyciem. Miąższ jest biały i otacza ciemną pestkę.

Liczi – wartości odżywcze

Liczi składa się głównie z wody i węglowodanów – które stanowią odpowiednio 82 i 16,5 proc. owocu. 100 g świeżych owoców liczi dostarcza następujące składniki odżywcze:

  • Kalorie: 66
  • Białko: 0,8 g
  • Węglowodany: 16,5 g
  • Cukier: 15,2 g
  • Błonnik: 1,3 g
  • Tłuszcz: 0,4 g
  • Węglowodany i włókna.

Liczi oprócz wody składają się głównie z węglowodanów. Pojedynczy owoc liczi – świeży lub suszony – zawiera 1,5-1,7 g węglowodanów. Większość węglowodanów w liczi pochodzi z cukrów, które są odpowiedzialne za ich słodki smak. Są to owoce stosunkowo ubogie w błonnik.

Witaminy i minerały w liczi

Liczi są dobrym źródłem kilku witamin i minerałów, takich jak:

  • Witamina C. Najobficiej występująca witamina w liczi. Jedno liczi dostarcza około 9 proc. referencyjnego dziennego spożycia witaminy C.
  • Miedź. Liczi są dobrym źródłem miedzi. Niewystarczające spożycie miedzi może mieć niekorzystny wpływ na zdrowie serca.
  • Potas. To niezbędny składnik odżywczy, który może poprawić zdrowie serca, jeśli jest spożywany w wystarczających ilościach.

Inne związki roślinne w liczi

Podobnie jak inne owoce, liczi są dobrym źródłem różnych przeciwutleniających związków roślinnych. Zauważono, że owoce liczi zawierają wyższe poziomy przeciwutleniaczy (polifenoli) niż kilka innych pospolitych owoców.

Przeciwutleniacze w liczi to:

  • Epikatechina. Ten flawonoid może poprawić zdrowie serca i zmniejszyć ryzyko raka i cukrzycy.
  • Rutyna. Jest to flawonoid, który może pomóc w ochronie przed chorobami przewlekłymi, takimi jak rak, cukrzyca i choroby serca.

Możliwe korzyści zdrowotne płynące ze spożywania liczi

Wpływ liczi na zdrowie nie został jeszcze zbadany. Jednak włączenie do diety różnych owoców i warzyw może poprawić twoje zdrowie i zmniejszyć ryzyko kilku chorób przewlekłych.

Liczi zawierają kilka zdrowych minerałów, witamin i przeciwutleniaczy, takich jak potas, miedź, witamina C, epikatechina i rutyna. Mogą one pomóc w ochronie przed chorobami serca, rakiem i cukrzycą.

Badania na zwierzętach wskazują również, że ekstrakt z liczi może pomóc w walce z rakiem wątroby. Mimo to potrzebne są dalsze badania, aby potwierdzić korzyści zdrowotne ze spożycia owoców liczi u ludzi.

Liczi a odchudzanie

Liczi może pomóc w utracie tkanki tłuszczowej. Według badania z 2009 roku, bogaty w polifenole ekstrakt z liczi znacznie zmniejsza masę ciała, obwód brzucha i procent tkanki tłuszczowej w porównaniu z placebo.

Jest jednak pewien haczyk. Liczi należy spożywać z umiarem. To małe owoce, a jeśli nie będziesz ostrożny, łatwo jest zjeść dużo za jednym razem i zwiększyć spożycie węglowodanów i cukru.

Jak jeść liczi?

Liczi jest owocem, który nie wymaga szczególnej obróbki przed spożyciem – a już na pewno nie termicznej. Aby spożyć liczi, należy uciąć ogonek i część skórki przy ogonku. W dalszej kolejności wystarczy obrać owoc niczym mandarynkę. Pamiętaj, by nie spożywać pestki.

Negatywne skutki spożywania liczi

Liczi spożywane z umiarem w ramach zdrowej diety nie dają żadnych negatywnych skutków zdrowotnych.

Jednak, co ciekawe, owoce liczi są związane z zapaleniem mózgu w Azji Południowej i Południowo-Wschodniej. Nie jest do końca jasne, czy odpowiedzialne są liczi, ale naukowcy postawili hipotezę, że przyczyną może być toksyna hipoglikina A. Potrzebne są jednak dalsze badania w celu rozwiania tych wątpliwości.

Dodatkowo liczi mogą w rzadkich przypadkach wywoływać reakcję alergiczną.

Czytaj też:
Mango – czy spożywanie tego owocu niesie korzyści zdrowotne?
Czytaj też:
Smoczy owoc, czyli pitaja. Co to jest i czy warto włączyć go do diety?
Czytaj też:
Lubisz sok z wiśni? Od dziś będziesz sięgać po niego częściej!

Czytaj także