5 zalet rodzynek, które czynią z nich zaskakująco dobrą przekąskę przed treningiem

5 zalet rodzynek, które czynią z nich zaskakująco dobrą przekąskę przed treningiem

Dodano: 
Rodzynki
Rodzynki / Źródło: Shutterstock / sharshonm
Winogrona są powszechnie lubiane, także w innej postaci: wina. Za to wiele osób nadal ma mieszane myśli na temat ich wysuszonej postaci, czyli rodzynek: czy są one dla nas dobre, czy nie? Sprawdźmy to.

Zwykle uważa się, że suszone owoce mają wyższą zawartość cukru niż składników odżywczych, ale uważaj teraz: rodzynki są dla ciebie świetne! Dietetyk Jessica Bippen podzieliła się informacjami na temat zalet spożywania rodzynek.

Czytaj też:
Czy osoby chore na cukrzycę mogą pić soki owocowe?

Rodzynki – wartości odżywcze

Rodzynki są zwykle wytwarzane przez suszenie winogron na słońcu. I chociaż z pewnością wyglądają zupełnie inaczej niż winogrona, Bippen twierdzi, że rodzynki są odżywczo bardzo podobne do ich nawodnionych odpowiedników. – Zabawne w rodzynkach jest to, że wielu ludzi nie zdaje sobie sprawy, że zachowują zalety winogron – mówi Bippen. – To ten sam owoc, tylko odwodniony.

Bippen wyjaśnia, że główna różnica polega na tym, że winogrona mają oczywiście znacznie więcej wody niż rodzynki. – Bez zawartości wody składniki odżywcze stają się znacznie bardziej skoncentrowane – mówi Bippen. – Oznacza to również, że cukier staje się bardziej skoncentrowany, więc ważne jest, aby być tego świadomym. Dotyczy to wszystkich rodzynek. Niektórzy producenci dodają dodatkowy cukier do rodzynek, co zwiększa całkowitą zawartość cukru w produkcie.

Mając to na uwadze, oto krótkie podsumowanie najważniejszych składników odżywczych w porcji rodzynek (około 60 sztuk):

  • Kalorie: 85
  • Białko: 1 gram
  • Błonnik: 1 gram
  • Tłuszcz: 0,1 grama
  • Węglowodany: 22 gramy
  • Cukier: 17 gramów
  • Wapń: 14 miligramów
  • Żelazo: 0,5 miligrama
  • Magnez: 9 miligramów
  • Potas: 212 miligramów
  • Sód: 3 miligramy.

Czytaj też:
5 produktów, które warto jeść jesienią

Jakie są zalety rodzynek?

1. Są pełne przeciwutleniaczy
Podobnie jak winogrona, rodzynki są dobrym źródłem przeciwutleniaczy. Dzieje się tak, ponieważ są one bogate w określony rodzaj przeciwutleniaczy zwanych polifenolami. Polifenole pomagają zwalczać wolne rodniki w organizmie, zmniejszając stany zapalne - co czyni ich obecność jedną z największych zalet rodzynek. Świetnie wpływają również na zdrowie mózgu, poprawiając funkcje poznawcze i chroniąc przed chorobami, takimi jak choroba Alzheimera i demencja.

2. Zawierają żelazo korzystne dla układu krążenia
Żelazo jest to składnik odżywczy, którego może brakować szczególnie wielu osobom stosującym dietę wegańską lub roślinną, więc podjadanie rodzynek może szczególnie pomóc im uzyskać więcej tego składnika. Żelazo pomaga w krążeniu krwi, co bezpośrednio wpływa na układ sercowo-naczyniowy. Z tego powodu rodzynki są świetnym składnikiem do przekąsek przedtreningowych. Aby żelazo było dobrze wchłaniane, powinno być połączone z witaminą C. Rodzynki również zawierają ten składnik odżywczy, więc oba składniki otrzymujesz z tego samego źródła. Niezależnie od tego, jaki plan żywieniowy stosujesz, dobrym celem jest dążenie do uzyskania 18 miligramów żelaza każdego dnia - więc chociaż rodzynki nie są dostatecznym źródłem tego minerału, włączenie ich do diety może ci pomóc.

3. Zawierają wapń, który korzystnie wpływa na zdrowie kości
Rodzynki zawierają również niewielkie ilości wapnia, który może wspierać zdrowie kości. Powinieneś dążyć do uzyskania od 1000 do 1200 miligramów wapnia dziennie. Oprócz tego, że jest dobry dla kości - w tym zębów - wapń odgrywa ważną rolę w funkcjonowaniu mięśni, pomagając w przekazywaniu informacji z mózgu do mięśni. To kolejny powód, dla którego warto schować paczkę rodzynek w torbie treningowej!

4. Rodzynki zawierają pewne ilości białka
Chociaż rodzynki nie są potężnym źródłem białka, takim jak mięso, orzechy, fasola czy tofu, zawierają ten składnik odżywczy, a w tym przypadku liczy się każda ilość. Jest to również pomocne we wstrzymywaniu cukru w ​​rodzynkach przed podwyższaniem poziomu cukru we krwi.

5. Są dobrym źródłem błonnika
Porcja rodzynek zawiera 1 gram błonnika, co jest imponującą ilością przy stosunkowo niewielkiej ilości zalecanego dziennego spożycia. Powinieneś starać się spożywać od 25 do 28 gramów błonnika dziennie. Lepiej nie spożywać rodzynek jako podstawowego źródła błonnika, ale jest to świetny dodatek. Podobnie jak białko, błonnik pomaga również zapobiegać silnemu wpływowi dużej ilości naturalnych cukrów suszonych owoców na poziom cukru we krwi. Błonnik jest jednym z najważniejszych składników odżywczych dla organizmu, pomagającym zmniejszyć stan zapalny, a także poprawiającym zdrowie jelit. Choć garść rodzynek to tylko niewielka część ilości błonnika potrzebnego na cały dzień, dodając je do płatków owsianych lub sałatki będziesz znacznie bliżej swoich celów związanych ze spożywaniem błonnika.
Czytaj też:
8 korzyści zdrowotnych wynikających ze spożywania winogron

Źródło: wellandgood.com

Czytaj także