Co się stanie, gdy zaczniesz jeść jedno jajko dziennie?

Co się stanie, gdy zaczniesz jeść jedno jajko dziennie?

Dodano: 
Jajka
Jajka / Źródło: Fotolia / iprachenko
Każdy z nas słyszał, że jedzenie jajek w nadmiarze może spowodować wzrost „złego cholesterolu” we krwi. Mając taką wiedzę, doniesienia o tym, że jedno jajko dziennie pozytywnie wpływa na pracę układu sercowo-naczyniowego, mogą wywołać konsternację.

Jajka są bogatym źródłem białka i żelaza. Powszechnie wiadomo, że mają dobry wpływ na zdrowie, jeśli nie spożywamy w ich nadmiarze. Mimo to od lat są na cenzurowanym. Każdy z nas bowiem słyszał, że jajka mogą podnosić poziom „złego cholesterolu” we krwi. Tymczasem ostatnie badania, przeprowadzone na grupie ponad 400 tysięcy dorosłych Chińczyków wykazały, że spożywanie jednego jajka dziennie może znacznie obniżyć ryzyko zgonu z powodu chorób układu sercowo-naczyniowego.

Groźne choroby serca

Do najpopularniejszych chorób układu sercowo-naczyniowego zalicza się niewydolność serca, zaburzenia rytmu serca, zakrzepicę i problemy z drożnością naczyń krwionośnych. Ryzyko wystąpienia zawału lub udaru zwiększa m.in. podwyższone ciśnienie krwi, otyłość, czy podwyższony poziom cukru we krwi. Wszystkie te dolegliwości mogą wynikać z niezdrowej diety, braku aktywności fizycznej, palenia tytoniu i nadmiernego spożywania alkoholu.

Czytaj także:
Późne chodzenie spać ma fatalny wpływ na twoje zdrowie

Jajka zmniejszają ryzyko chorób serca?

Naukowcy z Chin odkryli, że ludzie, którzy jedli średnio jedno jajko dziennie, mieli niższe wskaźniki chorób serca i występowało u nich jeszcze mniejsze ryzyko udaru krwotocznego niż u osób, które unikały jaj.

W badaniu wzięło udział prawie pół miliona dorosłych osób z Chin. Były to osoby, u których nigdy nie zdiagnozowano raka, choroby układu krążenia lub cukrzycy. Ankietowani wypełnili kwestionariusze dotyczące nawyków żywieniowych. Następnie uczestnicy badania byli obserwowani przed 9 lat. Sprawdzano, u ilu osób wystąpiły problemy zdrowotne, związane z układem krwionośnym.

Ludzie, którzy zadeklarowali, że codziennie jedli jajka, mieli o 11 proc. niższe ryzyko wystąpienia chorób serca i o 18 proc. mniejsze ryzyko zgonu z powodu chorób serca w czasie trwania badań niż osoby, które nie spożywały jaj. Korzyści okazały się najsilniejsze w przypadku udaru – osoby spożywające jajka miały o 26 proc. mniejsze ryzyko udaru związanego z krwawieniem (udar krwotoczny) i o 10 proc. mniejsze ryzyko udaru spowodowanego przez skrzep (udar niedokrwienny).

Podczas obserwacji 9 985 osób zmarło na choroby układu krążenia, a dodatkowo u 5 103 osób wystąpiły poważne zdarzenia wieńcowe. U niespełna 84 000 innych uczestników zdiagnozowano w tym okresie choroby serca.

Czytaj także:
Nadmiar białka w diecie – co powinno zaniepokoić?

Jajko jako składnik zdrowej diety

Jajka są dobrym źródłem białka, które może pomóc zmniejszyć ryzyko otyłości, co jest kolejnym czynnikiem ryzyka chorób serca. Poza tym jaja zawierają mnóstwo ważnych składników odżywczych.

Według Światowej Organizacji Zdrowia choroby sercowo-naczyniowe, która każdego roku zabijają 17,7 mln ludzi i są najczęstszą przyczyną śmierci i niepełnosprawności na całym świecie. Choroby układu krążenia powodują prawie jedną trzecią (31 proc.) wszystkich zgonów na świecie każdego roku.

Badania chińskich naukowców zostały opublikowane w czasopiśmie „Hearts”.

Czytaj także

 0

Czytaj także