Niedobór tiaminy – masz te objawy?

Niedobór tiaminy – masz te objawy?

Dodano: 
Ból głowy
Ból głowy / Źródło: Fotolia / goodluz
Tiamina, inaczej witamina B1, należy do grupy witamin B, niezbędnych do prawidłowej pracy całego naszego organizmu. Odpowiada za właściwe funkcjonowanie nerek, serca i układu nerwowego. Jej niedobór ma bardzo poważny wpływ na zdrowie. Sprawdź, czy przypadkiem nie zmagasz się z niedoborem tiaminy.

Tiamina, zwana też witamina B1, jest niedocenianą witaminą z grupy B, które są rozpuszczalne w wodzie. Tiamina została wyodrębniona z otrębów ryżowych przez Kazimierza Funka w 1911 roku. Znajdziemy ją nie tylko w produktach zbożowych, ale także w mięsie. Witamina B1, podobnie jak reszta witamin z grupy B, bierze udział w wielu procesach, zachodzących w ludzkim organizmie. Przede wszystkim wpływa na układ nerwowy i jej niedobór bardzo szybko powoduje występowanie niepokojących objawów. Problem w tym, że większość z nich bardzo łatwo zbagatelizować.

Czytaj także:
6 dobrych powodów, by sięgnąć po spirulinę

Tiamina – funkcje

Tiamina pełni wiele ważnych funkcji. Oto kilka z nich:

  • Witamina B1 jest wykorzystywana w komórkach wielu tkanek (np. serca).
  • Bierze udział w oddychaniu komórkowym.
  • Angażuje się w syntezę nukleotydów i związku, uczestniczącego w przemianie kwasów tłuszczowych.
  • Posiada właściwości przeciwutleniające.
  • Bierze udział w przekazywaniu impulsów elektrycznych.

Ponieważ organizm ludzki nie jest w stanie wytworzyć witaminy B1, musi być dostarczana poprzez spożywanie różnych produktów bogatych w tiaminę, takich jak mięso, orzechy i produkty pełnoziarniste.

Czytaj także:
Jak uzupełnić niedobór witaminy D?

Tiamina – niedobór

Niedobór tiaminy jest dość rzadki w krajach rozwiniętych. Jednak różne czynniki mogą zwiększyć ryzyko wystąpienia niedoboru, np.:

  • uzależnienie od alkoholu,
  • starość,
  • HIV/AIDS,
  • cukrzyca,
  • dializowanie,
  • przyjmowanie diuretyków.

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że zmaga się z niedoborem, ponieważ niektóre objawy są subtelne i łatwo je pominąć.

Objawy niedoboru

Aby dowiedzieć się, czy niedobór tiaminy dotyczy właśnie ciebie, spróbuj odpowiedzieć na kilka pytań:

  • Czy w ostatnim czasie nie masz apetytu? Jednym z powszechnych wczesnych objawów niedoboru tiaminy jest utrata apetytu, ponieważ witamina B1 odgrywa ważną rolę w regulacji sytości.
  • Czy nieustannie odczuwasz zmęczenie? Ponieważ zmęczenie jest tak niejasnym objawem z wieloma możliwymi przyczynami, może być powszechnie pomijane jako przejaw niedoboru tiaminy.
  • Kiedy na coś patrzysz, obraz jest rozmyty? Niedobór tiaminy może być jedną z wielu przyczyn niewyraźnego widzenia.
  • Masz wrażenie, że twoje serce bije wolniej? Niewystarczająca ilość tiaminy może spowodować wolniejsze niż normalne bicie serca.
  • Czy jesteś drażliwy, odczuwasz niepokój lub frustrację? To znane objawy niedoboru tiaminy. Występują po kilku tygodniach.
  • Masz problem z koordynacją ruchów lub chodzeniem? Niedobór tiaminy niekorzystnie wpływa na układ nerwowy i mięśnie, co może skutkować problemami z wykonywaniem niektórych ruchów.
  • Twoje mięśnie są osłabione? Uporczywe, długotrwałe osłabienie mięśni bez wyraźnej przyczyny lub przyczyny może być oznaką niedoboru tiaminy.
  • Oddychasz płycej niż kiedyś? To może być spowodowane spowolnieniem pracy serca.
  • Odczuwasz mrowienie i drętwienie rąk lub stóp? W przypadkach niedoboru witaminy B1 może wystąpić uszkodzenie nerwów obwodowych i parestezje.

Czytaj także:
Niedobór witaminy C – co powinno zaniepokoić?

Tiamina – dieta i suplementacja

Zalecane dzienne spożycie wynosi 1,2 mg dla mężczyzn i 1,1 mg dla kobiet, jednak indywidualna dawka powinna być dostosowana do wieku i stanu zdrowia. Zanim sięgniesz po suplementy diety, które są dostępne w każdej aptece, postaraj się nieco zmodyfikować swoją codzienną dietę. Lista produktów, bogatych w witaminę B1, jest bardzo długa. Najwięcej tiaminy znajdziesz w: wątróbce, szparagach, czarnej fasoli, soczewicy, polędwicy, płatkach owsianych. Ponadto wiele produktów spożywczych jest wzbogaconych w tiaminę.

Czytaj także

 0

Czytaj także