Niepokojące objawy niedoboru witaminy D u dzieci

Niepokojące objawy niedoboru witaminy D u dzieci

Dodano: 
Smutna dziewczynka
Smutna dziewczynka / Źródło: Fotolia / shapovalphoto1
Witamina D jest bardzo ważna dla prawidłowej pracy naszego organizmu. W ostatnich latach mówi się o niej coraz więcej i to nie bez powodu – niedobór witaminy D grozi poważnymi problemami ze zdrowiem, szczególnie u dzieci. Jakimi dokładnie, wyjaśnia dr Bartosz Pawlikowski, specjalista dermatologii i wenerologii, pediatra.

Witamina D zapewnia dzieciom nie tylko mocne kości, ale także prawidłowy rozwój. Zwiększa wchłanianie wapnia i fosforu w jelitach oraz zmniejsza ich wydalanie wraz z moczem. Te dwa minerały odpowiadają za prawidłową gęstość kości u dzieci i dorosłych.

Ponadto witamina D łagodzi stany zapalne, wzmacnia odporność i wspomaga układ nerwowy. To tylko kilka jej dobroczynnych właściwości, o których często zapominamy.

Witamina D a rozwój dzieci

Rodzice doskonale wiedzą, jak ważna jest witamina D w kontekście prawidłowego rozwoju dzieci. Pediatrzy uczulają, by nie zabrakło jej w codziennej diecie. Na ogół (a przede wszystkim w pierwszych miesiącach życia) niezbędna jest suplementacja witaminy D. Jej niedobór kojarzy się rodzicom z ryzykiem wystąpienia krzywicy oraz opóźnionym zrośnięciem się ciemiączka. I słusznie. – Osteoporoza dziecięca objawia się zmniejszeniem masy kostnej i patologicznymi złamaniami oraz mniejszą wytrzymałością kości na czynniki mechaniczne – tłumaczy dr Bartosz Pawlikowski.

To, że nasze dziecko zaczyna jeść normalne posiłki, jest samodzielne i regularnie przebywa na słońcu nie zawsze gwarantuje, że nie dojdzie do niedoboru witaminy D. Objawem niepokojącym może być np. utrata włosów lub ich nadmierne wypadanie i spowolniony wzrost. – Niedobór witaminy D może według niektórych badań prowadzić do łysienia plackowatego – ostrzega pediatra.

Niedobór witaminy D u dzieci powoduje także szereg innych, niebezpiecznych objawów. – Może pojawić się przedłużone gojenie drobnych ran ale też ran na przykład pooperacyjnych. Częste infekcje bakteryjne i wirusowe: zapalenia gardła, oskrzeli, płuc. Obniżona odporność – wylicza dr Pawlikowski i kontynuuje: – Niedobór witaminy D może także powodować bóle kostne i stawowe samoistne lub w przypadku uprawiania sportu na poziomie nie wyczynowym, bóle wzrostowe. Wskazaniem do określenia poziomu witaminy D w organizmie są też niekreślone bóle mięśniowe bez innej etiologii, nadmierna męczliwość mięśni w czasie wysiłku i bóle powysiłkowe. Przy niedoborze pojawiają się także problemy z koncentracją i nauką. – Dzieci są apatyczne, dopada je chroniczne zmęczenie, a w przypadku nastolatków występuje też skłonność do depresji. Jedne z badań określiły zbieżność depresji z niedoborem witaminy D u 65 proc. nastolatków – ostrzega lekarz.

Niezależnie od wieku zaniepokoić powinna utrata apetytu, choroby przyzębia, zaburzenia widzenia, biegunki i problemy ze snem. Wszystkie te objawy mogą wskazywać na niedobór witaminy D.

Czytaj także:
Mity na temat alergii pokarmowych. Ty też w nie wierzysz?

Witamina D – suplementacja u dzieci

Wiemy, że niekiedy konieczna jest suplementacja witaminy D. Nie potrafimy jednak określić, jakie dawki będą odpowiednie. Na rynku nie brakuje preparatów dostępnych bez recepty, które zawierają tę witaminę, ale czy istnieje jedna, właściwa dla wszystkich dzieci, dawka? A może wystarczy wyłącznie wyganiać je na dwór, by ich skóra miała styczność z promieniami słonecznymi?

– Niedobór witaminy D u dzieci może mieć negatywne konsekwencje zdrowotne, takie jak niskorosłosc i krzywica. W 2008 r. Amerykańska Akademia Pediatrii zwiększyła zalecaną dzienną dawkę witaminy D u niemowląt, dzieci i nastolatków do 400 jm. Niemowlęta karmione piersią oraz dzieci i młodzież, które spożywają mniej niż 1 litr mleka dziennie wzbogaconego witaminą D, prawdopodobnie będą potrzebować suplementacji, aby osiągnąć 400 jm witaminy D dziennie. To zalecenie jest oparte na opinii ekspertów i najnowszych badaniach klinicznych mierzących biomarkery statusu witaminy D. Jest ono również oparte na konieczności zapobiegania i leczenia krzywicy. Oprócz źródeł żywieniowych, ekspozycja na światło słoneczne w zakresie UVB zapewnia dzieciom i dorosłym dodatkową porcję witaminy D. Chociaż Amerykańska Akademia Pediatrii zaleca trzymanie niemowląt z dala od bezpośredniego działania promieni słonecznych, zmniejszenie ekspozycji na światło słoneczne może zwiększyć ryzyko wystąpienia niedoboru witaminy D u dzieci. Nie przeprowadzono badań oceniających wyniki pacjentów w zakresie powszechnej suplementacji witaminą D. Jednak witamina D może zmniejszyć ryzyko niektórych infekcji i chorób przewlekłych – tłumaczy dr Pawlikowski.

– W przypadkach przewlekłych lub incydentalnych niedoborów witaminy D, po wykonaniu badania krwi i stwierdzeniu poziomu poniżej 25 nmol/L należy wdrożyć lecznicze dawki witaminy D przed rozpoczęciem długoterminowej suplementacji dawką 400 j.m. W takim przypadku dawki lecznicze wynoszą odpowiednio dla wieku: do 1. roku życia od 1000 do 3000 j.m. dziennie przez 4-8 tygodni, między 1. a 12. rokiem życia od 3000 do do 6000 j.m. dziennie przez 4-8 tygodni i między 12. a 18. rokiem życia nawet od 6000 do 10000 j.m. – wyjaśnia dr Pawlikowski, pediatra i zastrzega, że odpowiednia dawka powinna być zawsze ustalana indywidualnie po wykonaniu niezbędnych badań.

Czytaj także:
Obalamy największe mity na temat odchudzania

Witamina D – naturalne źródła

Witamina D3 wytwarza się w naszej skórze pod wpływem działania promieni słonecznych i dlatego nazywana jest „witaminą słońca”. Na tej podstawie można wysnuć wniosek, że stosowanie kremów z filtrami przeciwsłonecznymi prowadzi do niedoborów, jednak nie należy się tym kierować. Kremy z filtrami UV chronią skórę przed nowotworem, a także opóźniają procesy starzenia się skóry i chronią przed poparzeniem słonecznym. Dlatego też nie należy z nich rezygnować.

Nawet stosując kremy z filtrami nasza skóra produkuje pewną ilość witaminy D. Gdy dochodzi do niedoborów, możemy dodatkowo sięgnąć po suplementy z witaminą D, a także żywność wzbogaconą i niektóre produkty, w których znajduje się witamina D: nabiał, jajka, oleje roślinne, wątroba. Naturalnej witaminy D właściwie nie da się przedawkować. Jest to jednak możliwe w przypadku stosowania suplementacji. Nadmiar objawia się m.in.: zaburzeniami pracy serca i układu nerwowego.

 0

Czytaj także