Zalety diety wegańskiej. Czy zechcesz jej spróbować?

Zalety diety wegańskiej. Czy zechcesz jej spróbować?

Dodano: 
Zdrowa dieta
Zdrowa dieta / Źródło: Adobe Stock
Weganizm nierzadko budzi kontrowersje, jednak na ogół utożsamiany jest ze zdrowym stylem odżywiania. Jakie są plusy diety wegańskiej?

Liczba osób ograniczających mięso i nabiał lub całkowicie wyłączających te produkty z diety wzrosła w ciągu ostatniej dekady. Jedną z częstych motywacji do unikania steków i kotletów schabowych oraz przejścia na weganizm są obiecywane korzyści zdrowotne. Uważa się, że dieta wegańska jest bogata w błonnik i zawiera mniej cholesterolu, białka, wapnia i soli niż dieta wszystkożerców – ale nadal istnieją nieporozumienia i obawy dotyczące zupełnej eliminacji mięsa, ryb, jajek i nabiału z naszej diety.

Czytaj też:
Potencjalne skutki uboczne stosowania diety wegańskiej

Obawy związane ze stosowaniem diety wegańskiej

Jedną z powszechnych obaw jest to, czy dieta wegańska zapewnia wystarczającą ilość witaminy B12. Ta witamina pomaga zapobiegać uszkodzeniom nerwów i znajduje się w mięsie, rybach, jajach i nabiale, ale nie w owocach i warzywach. Zaleca się, aby dorośli spożywali 1,5 mikrograma witaminy dziennie.

– Niedobór witaminy B12 może prowadzić do objawów neurologicznych, takich jak drętwienie i jest nieodwracalny, jeśli utrzymuje się zbyt długo – mówi Janet Cade z Nutritional Epidemiology Group, School of Food Science and Nutrition.

Niedawne badanie z udziałem 48 000 osób w wieku powyżej 18 lat porównuje zdrowie osób jedzących mięso, peskatarian – którzy jedzą ryby i nabiał, ale nie mięso – i wegetarian, w tym niektórych wegan. Okazało się, że osoby na diecie wegańskiej i wegetariańskiej mają mniejsze ryzyko chorób serca, ale większe ryzyko udaru, prawdopodobnie częściowo z powodu braku witaminy B12.

Wracając do plusów... oto kilka z nich:

Korzystny wpływ na środowisko
W zeszłym roku 37 lekarzy z 16 różnych krajów opublikowało raport w czasopiśmie The Lancet, szczegółowo opisujący wpływ różnych rodzajów żywności na środowisko. To wiadomości, które nikogo nie zaskoczą: mięso ma największy ślad węglowy ze wszystkich źródeł żywności. Wiesz, co dawało najniższy ślad węglowy? Owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste (w tym ryż, komosa ryżowa, proso i kasza gryczana) i rośliny strączkowe – wszystkie te produkty są wegańskie. Patrząc na wpływ hodowli zwierząt na masową konsumpcję, jest to potężny powód, aby jeść mniej zwierząt i więcej roślin. A niektórym ludziom ten wpływ wystarczy, aby skłonić ich do przejścia na weganizm.

Korzystny wpływ na serce
Istnieją dowody naukowe sugerujące, że przestrzeganie diety wegańskiej jest dobre dla zdrowia układu sercowo-naczyniowego. Naukowcy odkryli, że osoby, które zmniejszyły spożycie produktów pochodzenia zwierzęcego i zwiększyły ilość spożywanych pokarmów roślinnych, poprawiły zdrowie układu sercowo-naczyniowego, w tym obniżyły częstość występowania chorób serca o 24 procent. Dzieje się tak, ponieważ rośliny są dobre dla serca. Są bogate zarówno w przeciwutleniacze, jak i błonnik, składniki odżywcze, które są bezpośrednio związane z obniżaniem poziomu cholesterolu. Fasola, podstawowe białko dla wegan, jest również powiązana z korzystnym wpływem na zdrowie serca.

Zmniejsza ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2
Dieta wegańska nie tylko może pomóc w zapobieganiu cukrzycy, ale może również pomóc w leczeniu, jeśli już ją masz. Naukowcy odkryli, że dieta obejmująca pełne ziarna, owoce, warzywa, rośliny strączkowe i orzechy oraz redukująca tłuszcze nasycone i trans była powiązana z zapobieganiem cukrzycy typu 2. Pożywienie, które ma tu szczególne działanie terapeutyczne, to produkty pełnoziarniste, rośliny strączkowe, owoce i warzywa, a także związek znajdujący się w wielu z tych produktów, polifenole. Polifenole to związki roślinne, które mają właściwości przeciwutleniające i pomagają kontrolować poziom glukozy we krwi. Jeśli twój lekarz powiedział, że jesteś narażony na ryzyko rozwoju cukrzycy typu 2, przejście na dietę wegańską może zmniejszyć to ryzyko.

Zmniejsza ryzyko niektórych nowotworów
W zakrojonym na szeroką skalę badaniu 33883 osób jedzących mięso i 31546 osób, które nie jedzą mięsa, naukowcy odkryli, że osoby nie jedzące mięsa miały mniejsze ryzyko poważnych nowotworów. Naukowcy przypisują to temu, że mięso ma wyższą zawartość tłuszczów nasyconych niż źródła białka roślinnego, takie jak fasola, rośliny strączkowe i orzechy. Odkryli również, że osoby niejedzące mięsa spożywały więcej błonnika, co również przyczyniło się do zmniejszenia ryzyka raka.

Przestrzeganie diety wegańskiej jest dobre dla jelit
Weganie i wegetarianie mają tendencję do posiadania większej ilości dobrych bakterii w jelitach niż wszystkożercy, w dużej mierze dzięki zwiększonej ilości roślin (a tym samym błonnika), które konsumują osoby mające dietę na bazie roślin. Nasze mikroby jelitowe chcą błonnika! Udowodniono naukowo, że największym czynnikiem prognostycznym zdrowego jelita jest różnorodność roślin w diecie.
Czytaj też:
Kompletny przewodnik po diecie wegańskiej dla początkujących
Czytaj też:
Nawet najzdrowsza dieta może nie być najlepsza na całe życie. Dlaczego?

Źródło: wellandgood.com

Czytaj także