Mówi się, że 10 000 kroków dziennie pomaga schudnąć. Badania pokazują coś innego

Mówi się, że 10 000 kroków dziennie pomaga schudnąć. Badania pokazują coś innego

Dodano: 
Chodzenie
Chodzenie / Źródło: Shutterstock
W ciągu ostatnich kilku lat popularna stała się teoria, że chodzenie 10 000 kroków dziennie to klucz do zdrowia i utraty wagi. Jednak z nowych badań wynika coś kompletnie innego.

Naukowcy z Brigham Young University Exercise Science Department przeprowadzili badania wśród studentów, aby dowiedzieć się, czy tych kilka tysięcy kroków faktycznie wpływa na utraę masy ciała.

W ramach badania naukowcy przyjrzeli się 120 studentkom pierwszego roku w ciągu pierwszych sześciu miesięcy studiów. Wtedy kobiety uczestniczyły w eksperymencie związanym z liczeniem kroków. Pokonywały 10 000, 12 500 lub 15 000 kroków dziennie przez sześć dni w tygodniu. Czas trwania eksperymentu wynosił 24 tygodnie. Oprócz kroków naukowcy mieli również wgląd w spożycie kalorii i wagę uczestniczek.

10 000 kroków i brak postępów w odchudzaniu

Zgodnie z ustaleniami naukowców liczba kroków nie przyczyniła się do zrzucenia kilogramów nawet wśród tych uczestniczek, którzy wykonywały 15 000 kroków dziennie.

Naukowcy odkryli za to, że pod koniec tego okresu studentki przybrały średnio ok. 1,6 kg, czyli mniej więcej tyle, ile studenci zwykle przybierają na wadze podczas pierwszego roku studiów, zgodnie z cytowanymi wcześniejszymi badaniami.

Przyrost masy ciała był zaskakujący, ponieważ aktywność fizyczna stopniowo wzrastała z każdym kolejnym zaleceniem, a aktywność fizyczna zwiększa wydatek energetyczny i zmienia dzienny bilans kalorii.

Ćwiczenia nie zawsze skuteczne

Na podstawie tych ustaleń główny autor Bruce Bailey, profesor z BYU, stwierdził, że „same ćwiczenia nie zawsze są najskuteczniejszym sposobem utraty wagi”.

– Śledzenie kroków może przynieść korzyści w zwiększeniu aktywności fizycznej, ale nasze badanie wykazało, że nie przełoży się to na utrzymanie wagi lub zapobieganie przybieraniu na wadze – mówił.

Jednak naukowcy zauważyli, że zwiększenie liczby kroków oznaczało ogólny pozytywny wpływ na „wzorce aktywności fizycznej” studentek. Naukowcy stwierdzili, że te wzorce „mogą przynieść inne korzyści emocjonalne i zdrowotne”.

– Największą zaletą zaleceń dotyczących pokonywania kilku tysięcy kroków jest wyprowadzenie ludzi z siedzącego trybu życia – mówi Bailey. – Nawet jeśli ta aktywność nie zapobiegnie przybieraniu na wadze, więcej kroków jest dla ciebie zawsze lepsze.

Wcześniejsze badania nad korzyściami płynącymi z chodzenia 10000 kroków dziennie również wykazały, że technika ta może nie mieć wpływu na wagę, a energiczne ćwiczenia są często bardziej korzystne.

Czytaj też:
10 sposobów na pokonanie 1000 kroków więcej każdego dnia
Czytaj też:
Jak w pełni wykorzystać spacer? 9 sposobów na lepszą aktywność
Czytaj też:
Ile kalorii można spalić poprzez zrobienie 10 tys. kroków?

Czytaj także