Schudłaś i zmagasz się z obwisłą skórą? Oto, jak ją możesz ją ujędrnić

Schudłaś i zmagasz się z obwisłą skórą? Oto, jak ją możesz ją ujędrnić

Dodano: 
fitness
fitness / Źródło: Shutterstock
Zrzucanie kilogramów wymaga poświęcenia, cierpliwości i wytrwałości, zwłaszcza jeśli robisz to w bezpieczny i zrównoważony sposób. Ale duży spadek wagi często skutkuje obwisłą skórą. Jak się jej pozbyć?

Utrata nawet 1 kilograma to sukces. Jednak utrata 5–10% całkowitej masy ciała może przynieść wymierne korzyści zdrowotne, takie jak obniżenie poziomu cholesterolu i cukru we krwi oraz poprawę ogólnego poziomu ciśnienia krwi.

W zależności od tego, ile schudniesz, może wystąpić jeden niezbyt przyjemny wynik: luźna skóra. Kiedy dana osoba straci znaczną wagę, może skończyć z wiszącą skórą na brzuchu lub w innych rejonach ciała, takich jak ramiona, klatka piersiowa lub uda. To bardzo powszechne, przed czym ostrzega dr Caroline A. Andrew, specjalistka od kontroli wagi w Hospital for Special Surgery.

Czytaj też:
Wąchanie specjalnych pasków pomoże schudnąć? Polscy naukowcy na tropie przełomowej terapii

Dlaczego obwisła skóra to taki powszechny problem?

– Nie ma określonej liczby kilogramów, których strata powoduje obwisłą skórę – mówi dr Andrews. – Jednak są pewne czynniki, które mogą sprawić, że ktoś będzie bardziej podatny na rozwój tego zjawiska. Pacjenci poddawani operacjom bariatrycznym często doświadczają tego problemu, zwłaszcza gdy mówimy o utracie wagi 50 kg lub więcej.

Kiedy szybko tracisz bardzo dużo kilogramów, bardziej prawdopodobne jest, że skóra na twoim ciele będzie obwisła, ponieważ nie ma wystarczająco dużo czasu w takim procesie, by stopniowo się obkurczała.

Andrews podkreśla, że inne czynniki, które mogą przyczynić się do prawdopodobieństwa wystąpienia luźnej skóry po utracie wagi, obejmują genetykę, wiek (im jesteś starszy, tym większe jest ryzyko obwisłej skóry, ponieważ wiek w naturalny sposób wpływa na elastyczność skóry), historia ekspozycji na słońce (uszkodzenia słoneczne kolagenu – a jest to białko, które pomaga zachować jędrność skóry) oraz czy ktoś jest palaczem (palenie powoduje rozpad kolagenu).

Czytaj też:
Otyłość – niewidzialna i niezrozumiała choroba

Jak pozbyć się obwisłej skóry po odchudzaniu?

Dla wielu nadmiar skóry nie stanowi zagrożenia dla zdrowia, jak zauważa Andrews. – Kiedy już zmagasz się z nadmiarem skóry, tak naprawdę nie ma jednego magicznego suplementu, który możesz zastosować, aby zmienić wygląd – dodaje. Ale jest kilka drobnych rzeczy, które mogą pomóc.

Podnoszenie ciężarów

Trening oporowy ma wiele zalet, w tym pomoc w budowaniu siły całego ciała, zwiększani gęstości kości i poprawie zdrowia psychicznego poprzez zmniejszanie uczuć związanych z lękiem, depresją i chronicznym zmęczeniem. Jeśli chodzi o wpływ podnoszenia ciężarów na luźną skórę, Andrews mówi, że wprowadzenie tego ćwiczenia do planu dnia pomaga zwiększyć beztłuszczową masę mięśniową, co ostatecznie sprawia, że skóra wygląda na bardziej jędrną.

– Ważne jest, aby rozpocząć trening oporowy na wczesnym etapie odchudzania – dodaje. – Oczywiście wszystko zależy od tego, ile masz tej obwisłej skóry, ale trening oporowy może sprawić, że skóra wokół mięśni będzie wyglądać na bardziej napiętą. Niekoniecznie zmienia to samą strukturę skóry, ale raczej jej wygląd.

Andrews zaleca indywidualne konsultacje z trenerem osobistym lub innym ekspertem, który może pomóc w stworzeniu planu, który najlepiej pasuje do twojego ciała i indywidualnych celów. A ćwiczenie z luźną skórą jest całkowicie bezpieczne. Badania opublikowane w czasopiśmie Obesity Surgery pokazują, że luźna skóra może nie być estetyczna, ale nie powinna przeszkadzać w aktywności fizycznej. Jeśli martwisz się o luźną skórę podczas ćwiczeń, możesz rozważyć noszenie opasek kompresyjnych.

Utrzymuj właściwe nawilżenie skóry

Badania pokazują, że nawilżenie może pomóc powstrzymać suchość skóry i pozytywnie wpłynąć na ogólny wygląd skóry, pomagając jej zachować jędrność i nadając jej ładny blask. Nawet 2% spadek masy ciała z powodu utraty płynów może wpłynąć na sprawność psychiczną i fizyczną. Zaleca się picie 3,7 litra wody dziennie mężczyznom i 2,7 litra dziennie kobietom, ale możesz potrzebować więcej, jeśli karmisz piersią, jesteś aktywny fizycznie lub żyjesz w cieplejszym klimacie. Stosuj drobne sztuczki, aby popijać więcej w ciągu dnia, na przykład trzymanie ulubionej butelki z wodą w zasięgu wzroku lub rozpoczęcie posiłku od zupy na bazie bulionu.

Skonsultuj się z lekarzem

Istnieją też bardziej inwazyjne opcje, takie jak operacja, które są dobre dla kogoś, kto może odczuwać ekstremalny dyskomfort (ze względu na estetykę lub problemy fizyczne, takie jak wysypka lub infekcja).

Czytaj też:
Jaka jest różnica między kaloriami a kilodżulami?

Źródło: myfitnesspal.com

Czytaj także