Która sól jest najzdrowsza? Ile gramów dziennie można jej zjeść?

Która sól jest najzdrowsza? Ile gramów dziennie można jej zjeść?

Dodano: 
Sól
Sól / Źródło: Pexels / Castorly Stock
Kamienna, warzona, himalajska, hawajska – rodzajów soli jest wiele. Która jest najlepsza dla naszego zdrowia? W studiu „Dzień Dobry TVN” o właściwościach poszczególnych rodzajów soli opowiedziała dietetyk Urszula Somow. – Nie należy przekraczać tych 5 gramów soli dziennie – wyjaśniła.

Sód odgrywa bardzo ważną rolę w organizmie człowieka. Jego niedobór z pewnością odbije się na zdrowiu, ale i nadmiar może poważnie zaszkodzić. O ile do niedoboru dochodzi rzadko, nadmiar występuje powszechnie. A to dlatego, że sól jest dodawana do większości produktów spożywczych, jest w żywności przetworzonej, a my sami, w trakcie gotowania i przyrządzania posiłków chętnie po nią sięgamy. Nasz organizm szybko przyzwyczaja się do soli, co powoduje, że potrzebujemy jej coraz więcej. Skutki? Poważne problemy zdrowotne.

Sód – rola w organizmie

Sód pełni wiele istotnych funkcji. Oto niektóre z nich:

  • reguluje gospodarkę wodną w organizmie oraz poziom nawodnienia poszczególnych komórek i tkanek,
  • uczestniczy w przewodzeniu impulsów nerwowych do mięśni,
  • chroni przed nadmierną utratą wody z organizmu,
  • wraz z potasem utrzymuje prawidłowe ciśnienie krwi.

Do niedoboru sodu dochodzi rzadko, najczęściej na skutek intensywnych wymiotów i biegunki, a także podczas pocenia się w upalne dni. Do objawów niedoboru zalicza się skurcze mięśni, spadek ciśnienia, zaburzenia pracy serca, bóle i zawroty głowy. Na szczęście łatwo poradzić sobie z niedoborem sodu, sięgając choćby po słone produkty. Znacznie trudniej walczyć z nadmiarem sodu w codziennej diecie, którego skutki są bardzo poważne i długotrwałe.

Nadmiar soli w diecie

Wysokie spożycie soli ma fatalny wpływ na zdrowie. Oto kilka skutków:

  • Przekroczenie zalecanego dziennego spożycia sodu przyczynia się do wysokiego ryzyka choroby sercowo-naczyniowej u dorosłych. Wysokie spożycie soli wiąże się ze znacznie zwiększonym ryzykiem udaru i chorób układu krążenia. Powoduje również niebezpieczny wzrost ciśnienia krwi i miażdżycę. Jeśli nadmiar soli utrzymuje się przez długi czas, choroby układu krążenia stają się przewlekłymi schorzeniami.
  • Nadmiar soli w diecie, w przypadku osób starszych zaburza funkcje poznawcze, a więc niekorzystnie wpływa na mózg.
  • Częste sięganie po słone potrawy i przekąski sprzyja występowaniu obrzęków, w wyniku zatrzymania wody w organizmie. Może nawet spowodować, że waga zacznie pokazywać kilka kilogramów więcej.
  • Spożywanie zbyt dużej ilości soli przez długi czas może sprawić, że kubki smakowe przyzwyczają się do smaku, nie rejestrując już ile soli zużywamy, co zdecydowanie spowoduje jeszcze większe spożycie.
  • Nerki pomagają usuwać odpady, utrzymywać równowagę płynów i kontrolować wytwarzanie czerwonych krwinek w organizmie. Nadmiar soli utrudnia pracę nerek, a nawet może doprowadzić do ich uszkodzenia.

Czytaj także:
Naukowcy wiedzą, dlaczego wegetarianie mają słabsze kości

Źródło: X-news

Czytaj także