Czy dieta ketogeniczna jest skuteczna w przypadku kobiet?

Czy dieta ketogeniczna jest skuteczna w przypadku kobiet?

Dodano: 
Odchudzanie
Odchudzanie / Źródło: Fotolia / Anastasia
Dieta ketogenicza jest popularną dietą o bardzo niskiej zawartości węglowodanów i wysokiej zawartości tłuszczu, która jest preferowana przez wiele osób ze względu na jej zdolność do szybkiej utraty wagi. Można się jednak zastanawiać, czy dieta ketogeniczna jest równie skuteczna dla obu płci.

Dieta ketogeniczna jest obiecująca, jeśli jest stosowana terapeutycznie w celu poprawy niektórych czynników zdrowia. Badania wykazały, że można ją stosować jako sposób na zmniejszenie tkanki tłuszczowej i poprawę poziomu cukru we krwi, a nawet jako leczenie uzupełniające w przypadku niektórych nowotworów. Chociaż wiele badań koncentruje się na tym, jak dobrze dieta ta działa u mężczyzn, w dużej liczbie badań uwzględniono także kobiety lub skupiono się wyłącznie na nich.

Utrata masy ciała u kobiet

Jednym z głównych powodów, dla których kobiety decydują się na dietę ketogeniczną, jest utrata nadmiaru tkanki tłuszczowej. Niektóre badania sugerują, że dieta ta może być skutecznym sposobem na utratę tłuszczu u kobiet. Wykazano, że przestrzeganie diety ketonowej może pomóc w utracie wagi poprzez zwiększenie spalania tłuszczu i zmniejszenie spożycia kalorii oraz hormonów pobudzających głód, takich jak insulina – wszystko to może sprzyjać utracie tłuszczu.

Chociaż badania potwierdzają stosowanie tego bardzo niskowęglowodanowego sposobu odżywiania w celu przyspieszenia utraty tłuszczu w krótkim okresie, należy pamiętać, że obecnie brak jest badań dotyczących długoterminowego wpływu diety ketonowej na utratę masy ciała. Ponadto niektóre dowody sugerują, że korzyści diety ketonowej sprzyjające odchudzaniu spadają około 5-miesięcznego okresu od rozpoczęcia diety, co może wynikać z jej restrykcyjnego charakteru. Co więcej, niektóre badania pokazują, że mniej restrykcyjne diety niskowęglowodanowe mogą dawać porównywalne efekty i są łatwiejsze do utrzymania w dłuższej perspektywie.

Ze względu na restrykcyjny i trudny do utrzymania stosunek makroskładników odżywczych dieta ketogeniczna nie jest odpowiednia dla wielu osób. Kto nie powinien jej próbować?

  • kobiety w ciąży lub karmiące piersią,
  • osoby z niewydolnością wątroby lub nerek,
  • osoby nadużywające alkohol lub narkotyki,
  • osoby z cukrzycą typu 1,
  • chorzy na zapalenie trzustki,
  • chorzy na zaburzenia wpływające na metabolizm tłuszczów,
  • osoby, które mają pewne niedobory, w tym niedobór karnityny,
  • osoby z zaburzeniami krwi zwanymi porfirią.

Czytaj także:
Korzyści z diety ketogenicznej – może pomóc w leczeniu astmy

Opracowała:
Źródło: Helathline

Czytaj także