10 tys. kroków dziennie? Nie jest to magiczna formuła zapobiegająca nadwadze

10 tys. kroków dziennie? Nie jest to magiczna formuła zapobiegająca nadwadze

Dodano: 
jesienny spacer
jesienny spacer / Źródło: Pixabay / mirceaianc
Jeśli próbujesz zapobiec przybieraniu na wadze, nowe badanie Uniwersytetu Brighama Younga sugeruje, że nie wystarczy sama liczba kroków.

Od lat 10 000 kroków dziennie stało się złotym standardem dla osób próbujących poprawić swoje zdrowie – a ostatnie badania pokazują, że niektóre korzyści mogą przynieść nawet 7500 kroków.

Naukowcy z Departamentu Nauki o Ćwiczeniach BYU wraz z kolegami z Departamentu Żywienia, Dietetyki i Nauk o Żywności przebadali 120 studentów pierwszego roku w ciągu pierwszych sześciu miesięcy studiów, biorąc udział w eksperymencie liczenia kroków. Uczestnicy chodzili po 10 000, 12 500 lub 15 000 kroków dziennie, sześć dni w tygodniu przez 24 tygodnie, podczas gdy badacze śledzili ich kaloryczne spożycie i wagę.

Celem badania była ocena, czy stopniowe przekraczanie zalecanej liczby kroków 10 000 kroków dziennie (co 25%) zminimalizuje przyrost masy i tłuszczu u studentów pierwszego roku studiów. Ostatecznie nie miało znaczenia, czy uczniowie przeszli ponad 15 000 kroków; nadal przybierały na wadze. Studenci biorący udział w badaniu zyskali średnio około 1,5 kg (około 3,5 funta) w okresie studiów; zgodnie z wcześniejszymi badaniami powszechnie obserwuje się wzrost masy ciała o 1 do 4 kg podczas pierwszego roku akademickiego.

„Ćwiczenia same w sobie nie zawsze są najskuteczniejszym sposobem na odchudzanie” – powiedział główny autor Bruce Bailey, profesor nauk fizycznych w BYU. „Śledzenie kroków może mieć korzystny wpływ na zwiększenie aktywności fizycznej, ale nasze badanie wykazało, że nie przełoży się to na utrzymanie masy ciała ani zapobieganie jej przyrostowi”.

Badani nosili pedometry 24 godziny na dobę przez sześć tygodni badania. Średnio studenci przechodzili około 9600 kroków dziennie przed badaniem. Do końca badania uczestnicy w grupie na 10 000 kroków chodzili średnio 11 066 kroków, ci w grupie na 12 500 kroków – średnio 13 638 kroków, a ci w grupie na 15 000 kroków – średnio 14 557 kroków dziennie.

Chociaż wzrost kroków nie wpływał na wagę, pozytywny wpływ na wzorce aktywności fizycznej miały „inne korzyści emocjonalne i zdrowotne”, stwierdzili autorzy badania. Jednym pozytywnym, choć nie zaskakującym wynikiem badania było to, że czas siedzącego trybu życia został drastycznie skrócony zarówno w grupie 12 500, jak i 15 000 kroków. W grupie 15 000 kroków czas siedzącego trybu życia skrócił się aż o 77 minut dziennie.

Czytaj także:
Przegonić raka, czyli ruch w chorobie nowotworowej

Źródło: eurekalert.org

Czytaj także