Dieta w walce z cellulitem. O czym pamiętać, a co wykluczyć?

Dieta w walce z cellulitem. O czym pamiętać, a co wykluczyć?

Dodano: 
Cellulit
Cellulit / Źródło: Fotolia / TR
Cellulit, czyli znienawidzona przez kobiety „pomarańczowa skórka” to jedynie defekt kosmetyczny. Nie jest on tylko problemem osób z nadwagą i otyłością; równie często dotyczy też kobiet szczupłych, które z pozoru mogą pochwalić się idealnym ciałem. Jak walczyć z cellulitem dzięki odpowiednio skomponowanej diecie?

Dieta na cellulit jest obowiązkowa, jeżeli zależy nam na szybkiej i skutecznej redukcji cellulitu. Bez niej żadne kosmetyki, ćwiczenia i zabiegi kosmetyczne nie będą działały w pełni efektywnie, bo problem tkwi nie na powierzchni, a wewnątrz naszego ciała. Jak pozbyć się „pomarańczowej skórki” i odzyskać piękny wygląd?

Co to jest cellulit?

Cellulit występuje przede wszystkim u kobiet, jednak czasami może też dotyczyć nastoletnich chłopców z niewielką nadwagą oraz mężczyzn stosujących np. wziewne leki na astmę. Jest to defekt kosmetyczny, który powstaje z powodu nieprawidłowości w rozmieszczeniu podskórnych komórek tłuszczowych; równocześnie występują także niegroźne dla zdrowia zmiany w tkance podskórnej. Najczęściej występują dwa rodzaje cellulitu – cellulit tłuszczowy i cellulit wodny.

Cellulit tłuszczowy

Cellulit tłuszczowy dotyka niemal 80% dorosłych kobiet. Może pojawić się już w okresie dojrzewania, bo powodują go estrogeny. Ujawnia się na skórze w postaci początkowo niewielkich nierówności. Jeżeli w początkowej fazie cellulitu nie zaczniemy odpowiednio się odżywiać, dbać o prawidłową pielęgnację skóry i dobór ćwiczeń fizycznych, które wpływają na jej kondycję, to cellulit może znacząco wpłynąć na pogorszenie naszego wyglądu.

W niektórych przypadkach, najczęściej wraz z upływem lat, cellulit przechodzi w kolejne fazy. W ostatniej z nich jest nie tylko skrywanym pod ubraniem, kobiecym „sekretem”, ale także doskonale widoczną przez ukrywającą go odzież niedoskonałością skóry. Czasami zmiany spowodowane cellulitem mogą powodować dodatkowy dyskomfort i sprawiać ból podczas dotyku, co dodatkowo komplikuje życie i pogarsza samopoczucie.

Cellulit wodny

Cellulit wodny jest zwykle nieco mniejszym problemem, bo uwidacznia się jedynie okresowo. Szczególnie często dotyczy kobiet w wieku rozrodczym, a jego pojawienie się na skórze zbiega się z ostatnią fazą cyklu menstruacyjnego, kiedy często dochodzi do zatrzymania nadmiaru wody w organizmie. Cellulit wodny widoczny jest dopiero po delikatnym uciśnięciu skóry, więc najczęściej nie odznacza się pod ubraniem.

Wyróżniamy także inne rodzaje cellulitu, m.in. cellulit twardy, który w szczególności pojawia się na ciele szczupłych i aktywnych fizycznie kobiet, cellulit obrzękowy, który towarzyszy spowodowanym różnymi czynnikami obrzękom nóg, a także cellulit miękki, typowy dla kobiet w okresie menopauzy, prowadzących siedzący tryb życia.

Jaka dieta na cellulit?

Jaką dietę stosować podczas walki z cellulitem? Zdrową, zdrową i jeszcze raz zdrową! Nie jest tutaj potrzebna żadna specjalistyczna kuracja, wystarczy przestrzegać podstawowych zasad zdrowego odżywiania i zadbać o wprowadzanie w życie zdrowych nawyków żywieniowych.

Chcąc zredukować cellulit, trzeba:

  • jeść regularnie 5 niewielkich posiłków w ciągu dnia,
  • pić odpowiednią ilość wody – minimum 1,5 litra na dobę (w okresie upałów, gorączki, biegunki, wymiotów i intensywnej aktywności około 3 litrów na dobę),
  • włączyć do swojego jadłospisu dużą ilość warzyw – powinny być dodatkiem do każdego posiłku,
  • z umiarem spożywać słodkie i kaloryczne owoce (nie częściej niż 2-3 razy w tygodniu),
  • zadbać o właściwe bilansowanie posiłków pod względem zawartości białka, węglowodanów i tłuszczów,
  • spożywać odpowiednią ilość ryb, białego chudego mięsa oraz naturalnego nabiału.

Czego nie jeść podczas redukcji cellulitu?

Tak naprawdę i tutaj wystarczy zastosować się do zasad zdrowego odżywiania. Wyeliminować z diety trzeba przede wszystkim:

  • tłuste wędliny sklepowe i wyroby garmażeryjne np. parówki,
  • czerwone mięso (np. wołowina i wieprzowina),
  • dania typu fast-food,
  • słodycze i słone przekąski, wyroby cukiernicze, białe pieczywo,
  • produkty z białej mąki np. makarony i tradycyjne dania mączne,
  • napoje gazowane, słodkie soki, napoje i nektary owocowe,
  • produkty bogate w sól.

Jak widać, dieta antycellulitowa nie jest wyjątkowo restrykcyjna; wpisuje się ona we wszystkie zasady zdrowego odżywiania, dlatego jest odpowiednia dla każdego, także dla kobiet w ciąży i kobiet karmiących piersią, które bardzo obawiają się cellulitu, bo jest on nieodłącznym towarzyszem macierzyństwa.

Czytaj także:
Cztery stadia cellulitu. Na którym etapie jest twoja pomarańczowa skórka?

Czytaj także