Cudowne właściwości cykorii. 8 powodów, by jeść ją każdego dnia

Cudowne właściwości cykorii. 8 powodów, by jeść ją każdego dnia

Dodano: 
Cykoria
Cykoria / Źródło: Pixabay / qigongkoeln
Cykorię kupimy w każdym, większym sklepie spożywczym. Mimo to można się pokusić o stwierdzenie, że roślina ta rzadko ląduje na naszych stołach. Jej specyficzny smak nie każdemu bowiem pasuje. Warto jednak włączyć cykorię do codziennej diety. Jeden listek jest bogaty w składniki odżywcze, których potrzebuje nasz organizm.

Cykoria jest niewielką rośliną, wyglądem przypominającą kapustę pekińską. Dobrze znosi różne warunki hodowlane, dlatego jej uprawa jest stosunkowo prosta. Wszystkie liście, pąki i korzenie mają pewne korzystne właściwości, a liście są używane w podobny sposób jak szpinak. Korzeń jest często mielony na proszek i stosowany jako substytut kawy.

Cykoria – składniki odżywcze

Według danych National Nutrient Database USDA, cykoria jest doskonałym źródłem witamin i minerałów, w tym cynku, magnezu, manganu, wapnia, żelaza i kwasu foliowego oraz potasu, a także witamin A, B6, C, E i K. Można więc powiedzieć, że jeden listek jest źródłem wielu istotnych składników odżywczych.

Właściwości prozdrowotne cykorii

  1. Doskonale wpływa na procesy trawienne i florę bakteryjną jelit. Cykoria jest świetna dla zdrowia układu pokarmowego, ponieważ zawiera inulinę, która jest silnym prebiotykiem.
  2. Może być wykorzystywana do zwalczania wielu problemów jelitowych i trawiennych, w tym choroby refluksowej, niestrawności i zgagi.
  3. Inulina powoduje także obniżenie poziomu „złego” cholesterolu LDL w organizmie.
  4. W cykorii znajdziemy także fruktany, które wykazują właściwości przeciwutleniające i przeciwnowotworowe.
  5. Ponieważ wykazuje działanie przeciwzapalne, może być pomocna w zwalczaniu dolegliwości wynikających z choroby zwyrodnieniowej stawów.
  6. Inulina jest formą naturalnego błonnika pokarmowego, a więc spożywanie cykorii może sprzyjać zachowaniu szczupłej figury. Poza tym roślina jest niskokaloryczna, więc nie musimy liczyć każdego, spożytego listka. Dodatkowo, inulina poprawia metabolizm – wspomaga ruchy jelit, usprawnia ruchy perystaltyczne oraz wydzielanie soków żołądkowych.
  7. Jedzenie cykorii przed snem może pomóc się odprężyć i wyciszyć. Medycyna naturalna głosi, że roślina ta ma działanie przeciwlękowe.
  8. Ze względu na fitochemikalia, które działają jak przeciwutleniacze, spożywanie cykorii sprzyja zwalczaniu wolnych rodników i wzmacnianiu układu odpornościowego.

Jak jeść cykorię?

Najlepiej smakuje na surowo. Można dodać ją do kanapek zamiast sałaty. Rewelacyjnie jednak smakuje po nafaszerowaniu. Ponieważ liście cykorii są sztywne i kształtem przypominają łódkę, można wypełnić je np. twarożkiem. W ten sposób możemy ograniczyć spożycie pieczywa. Cykorię można też dodawać do sałatek na bazie sezonowych warzyw oraz spożywać w formie samodzielnej przekąski.

Czytaj także:
Planujesz dietę sokową? Najpierw trochę poczytaj

/ Źródło: HealthLine/Natural Food Series/Organic Facts

Czytaj także