Odchudzanie – jak stosować siemię lniane, żeby sobie nie zaszkodzić

Odchudzanie – jak stosować siemię lniane, żeby sobie nie zaszkodzić

Dodano: 
siemię lniane
siemię lniane

Siemię lniane, czyli ziarno lnu, tylko wygląda niepozornie, a kryje w sobie ogromną moc. Tę moc wykorzystywano już ponad 7000 tysięcy lat temu w rejonie Morza Śródziemnego. W Polsce także lnu nie brakuje – w naszym kraju występuje jego 6 gatunków, a najpopularniejszy jest len zwyczajny.

Bardzo często siemię lniane stosowane było jako środek leczniczy w medycynie ludowej, do dzisiaj słynie ze swoich wartości odżywczych. Od pewnego czasu jest też ono popularne wśród osób stosujących diety odchudzające, przede wszystkim ze względu na dużą zawartość błonnika pokarmowego, który pomaga usprawnić metabolizm i działa oczyszczająco na jelita. Niestety, siemię lniane spożywane w nadmiarze oraz w nieodpowiedni sposób, może szkodzić. Jak uniknąć skutków ubocznych związanych ze spożywaniem nasion lnu?

Siemię lniane posiada liczne właściwości lecznicze oraz pomaga dbać o zachowane dobrego zdrowia. Jego niewątpliwą zaletą są wysokie wartości odżywcze, dzięki którym znalazło się na wysokiej pozycji wśród tzw. superfoods.

Siemię lniane: właściwości

Siemię lniane: bogate źródło kwasów tłuszczowych omega-3

Bardzo ważne jest dbanie, by zachować odpowiedni stosunek pomiędzy przyjmowaniem kwasów omega-3 i omega-6, który powinien wynosić 4:1 na korzyść tych pierwszych. Niestety często tych drugich przyjmujemy z pożywieniem często o wiele więcej. Sięgając po siemię lniane możemy choć trochę wyrównać tę dysproporcję. A warto to zrobić, biorąc pod uwagę, że kwasy tłuszczowe omega-3 obniżają poziom trójglicerydów w surowicy, a co za tym idzie – przeciwdziałają rozwojowi miażdżycy i wzmacniają serce, a także cały układ krwionośny. Pomagają też tym samym zapobiegać zawałom serca, a także udarom mózgu. Co więcej, pozwalają regulować gospodarkę węglowodanową organizmu oraz poziom ciśnienia krwi.

Siemię lniane: bogate źródło błonnika

W jednej łyżeczce stołowej siemienia znajdują się 3 g błonnika, a to pokrywa dzienne zapotrzebowanie na niego w około 10 procentach. Błonnik w siemieniu lnianym jest w około 40 procentach błonnikiem rozpuszczalnym, a w około 60 procentach - błonnikiem nierozpuszczalnym. Błonnik rozpuszczalny pomaga w utrzymaniu dłuższej sytości po posiłku, ponieważ powoduje opóźnione opróżnianie żołądka. Pomaga też regulować poziom glukozy i cholesterolu we krwi. Z kolei błonnik nierozpuszczalny wzmacnia ruchy perystaltyczne jelit, a te mają wpływ na regularność wypróżnień.

Siemię lniane: bogate źródło białka

Siemię lniane jest również źródłem wysokiej jakości i łatwo przyswajalnego białka, które stanowi około 20-30 procent jego składu. Strawność tego rodzaju białka wynosi aż 95,5 procent. Najlepiej spożywać białko lnu z białkiem obecnym w nabiale, wtedy będą stanowić idealną mieszankę. Warto też dodać, że siemię lniane zawiera bioaktywne peptydy, które obniżają ryzyko wystąpienia chorób serca.

Czytaj też:
Lecznicze właściwości siemienia lnianego

Siemię lniane i działanie przeciwnowotworowe

Zbadano również skuteczność antynowotworową siemienia lnianego, przede wszystkim w kontekście raka piersi. Siemię lniane zawiera najwięcej lignanów, czyli jednego z rodzajów fitoestrogenów. Ma ich tak dużo, że dzierży palmę pierwszeństwa wśród wszystkich pokarmów. Podawanie siemienia lnianego kobietom chorującym na nowotwór piersi spowodowało zahamowanie powiększanie się guza oraz – jak sprawdzono w długoletniej perspektywie – przedłużyło ich życie aż o 70 procent w porównaniu z kobietami, które lignanów nie przyjmowały.

Siemię lniane: źródło witamin i makro- oraz mikroelementów

To jeszcze nie wszystko, siemię lniane zawiera kilka rodzajów witamin: witaminy z grupy B, witaminę E oraz witaminę K. To także źródło mikroelementów: fosforu, wapnia, magnezu, potasu oraz sodu, a także mikroelementów: żelaza, miedzi, cynku, manganu oraz selenu.

Siemię lniane: wpływ na działanie układu pokarmowego

Siemię lniane, oprócz tego, że jest źródłem błonnika pokarmowego witamin oraz makro i mikroelementów, których często brakuje w naszej codziennej diecie, doskonale wpływa na zdrowie układu pokarmowego, łagodząc dolegliwości związane z wrzodami żołądka, nadkwasotą, zgagą, a także biegunkami i zaparciami.

Siemię lniane: wpływ na działanie układu oddechowego

Co więcej, siemię lniane, może być stosowane w celu wspomagania leczenia dolegliwości związanych z infekcjami dróg oddechowych, bo wykazuje działanie łagodzące podrażnienia i nawilżające śluzówkę.

Siemię lniane a łagodzenie objawów menopauzy

Zbadano także wpływ siemienia lnianego na łagodzenie uderzeń gorąca, pojawiających się u kobiet w okresie menopauzy. 140 kobiety przyjmowały codziennie przez 3 miesiące 4 łyżki siemienia lnianego. Pozwoliło to zredukować aż o połowę częstotliwość uderzeń gorąca, a także poprawiło ogólne samopoczucie badanych.

Siemię lniane: jak je przygotować?

Przygotowanie siemienia lnianego nie jest trudne. Wystarczy zalać wrzącą wodą pół łyżeczki nasion i pozostawić je tak na około pół godziny, aż zdążą napęcznieć. I gotowe! Można spożyć powstały „kisiel” lub zjeść same nasiona.

Siemię lniane: zastosowanie w kuchni

Siemię lniane można dodawać do koktajli, sałatek, jogurtów, a także zastąpić nim jajko, niezbędne podczas przygotowywania wielu dań mięsnych np. kotletów mielonych. Aby siemię lniane związało masę mięsną, trzeba użyć lnu mielonego w ilości około 1 łyżki na ½ kg mięsa. Nasiona lnu mogą być także dodawane do domowych ciasteczek i deserów; picie lnu polecane jest przy dolegliwościach układu pokarmowego i trawiennego np. przy wrzodach oraz zaparciach, a także przy przeziębieniu, które przebiega z bólem gardła.

Ciekawostką jest to, że napar z lnu można także stosować zewnętrznie w formie okładów na podrażnioną skórę i maseczek na włosy. Można dodawać go także do kąpieli, gdy mamy problem z suchą, łuszczącą się i swędzącą skórą.

Siemię lniane na odchudzanie. Czy może zaszkodzić?

Siemię lniane pomaga redukować napady głodu i daje długotrwałe uczucie sytości. W czasie odchudzania polecany jest zarówno len mielony, jak i nasiona lnu w swojej naturalnej postaci. Trzeba jednak pamiętać, aby nie przesadzić z jego ilością.

Podstawową zasadą podczas wzbogacania diety w siemię lniane jest zwiększenie ilości wypijanej wody. Jeżeli nie zastosujemy się do tej zasady, możemy szybko się odwodnić lub doprowadzić do niebezpiecznych dla zdrowia i życia zatorów jelitowych. Picie lnu w dużej ilości może też prowadzić do poważnych konsekwencji zdrowotnych, bo zawarte w nim i powlekające układ pokarmowy śluzy utrudniają wchłanianie cennych składników odżywczych m.in. witamin. Siemienia lnianego nie należy spożywać przed i po przyjęciu leków.

Siemię lniane: dawkowanie

Ile można zjeść siemienia lnianego na dobę? Normy są różne, ale przyjmuje się, że spożywając jedną łyżkę nasion lnu (10 g) na dobę, nie wyrządzimy naszemu organizmowi żadnej szkody, a taka ilość jest w zupełności wystarczająca, gdy chcemy usprawnić metabolizm oraz dostarczyć do organizmu dodatkowej dawki błonnika pokarmowego. Maksymalna dawka dobowa siemienia lnianego to 5 łyżek, ale dla zachowania zdrowia, lepiej nie zwiększać dobowego spożycia nasion lnu powyżej 3 łyżek, bo są one źródłem związków cyjanowych, które należą do substancji trujących.

W przypadku picia lnu zaleca się przygotowanie naparu z 2-3 łyżek nasion i 1 szklanki wody – nasiona należy zalać ciepłą wodą i pozostawić na minimum 1 godzinę, aby wydzieliły się śluzy. Powstały „kisiel”, można spożywać w niewielkiej ilości kilka razy dziennie.

Siemię lniane: spożywać rano czy wieczorem?

Nie ma na to pytanie właściwej odpowiedzi. Nie jest to też tak ważne – optymalne rozwiązanie to picie siemienia lnianego po pół szklanki rano i wieczorem.

Siemię lniane: przeciwwskazania

Spożywanie siemienia lnianego powinny skonsultować z lekarzem kobiety w ciąży i matki karmiące piersią – choć wystąpienie u nich skutków ubocznych jest mało prawdopodobne, istnieje nadal zbyt mało badań, które mogłyby je z całą pewnością wykluczyć. Także osoby z autoimmunologicznymi i zapalnymi jelit powinny skonsultować chęć spożywania siemienia lnianego z lekarzem.

Czytaj też:
Herbata z imbirem nie tylko na odporność, ale i odchudzanie

Opracowała:

Czytaj także