Mindfulness skutecznym sposobem na odchudzanie

Mindfulness skutecznym sposobem na odchudzanie

Dodano: 
Odchudzanie
Odchudzanie / Źródło: Unsplash / rawpixel
Mindfulness, czyli inaczej trening uważności, jest pewnym sposobem ćwiczenia umysłu, przeznaczonym dla osób, które nie radzą sobie np. z emocjami. Naukowcom udało się wykazać, że mindfulness jest też skutecznym sposobem na odchudzanie.

Słowo „mindfulness” bardzo często pojawia się w mediach i różnych poradnikach. Na zależy mindfulness zwracają też uwagę psychologowie i coachowie. Mindfulness, czyli trening uważności, uważany jest za jedną z lepszych technik panowania nad emocjami i stresem. Mindfulness uczy nas bycia tu i terać, to trening uważności. Pomaga poprawić i utrzymać dobre zdrowie psychiczne i fizyczne. Uważność może zmniejszyć objawy lęku i usprawnić funkcjonowanie poznawcze, a nawet poprawić odpowiedź immunologiczną osoby.

Praktykowanie mindfulness w teorii jest bardzo proste – trzeba być w pełni obecnym w chwili, skupiając uwagę na bodźcach zewnętrznych i ich wpływie na ciało i umysł, ucząc się jednocześnie przyjmować i lekceważyć niepotrzebne myśli. W ten sposób uczenie się technik uważności może pomóc nam złagodzić skutki stresu i odzyskać więcej radości z obecnych doświadczeń. Technika ta może być bardzo przydatna w trakcie walki ze zbędnymi kilogramami, ponieważ prowadzi do lepszego zrozumienia swojego ciała, emocji i własnych potrzeb. Dziś, gdy posiłki spożywamy w biegu i najczęściej nie zwracamy uwagi na to, co trafia na nasz talerz, trening uważności może okazać się zbawienny.

Mindfulness skutecznym sposobem na odchudzanie

Diety na ogół kojarzą nam się negatywnie. To zbiór zakazów i nakazów. Często dochodzi do tego nienawiść do własnego ciała, niska samoocena i brak dobrej motywacji. Nic dziwnego, że takie próby odchudzania kończą się niepowodzeniem lub efektem jo-jo.

Nowe badania, przeprowadzone przez University Hospitals Coventry and Warwickshire National Health Services Trust w Wielkiej Brytanii wykazały, że mindfulness jest wyjątkowo skuteczny w przypadku odchudzania. – Badania te są znaczące, ponieważ wykazaliśmy, że problematyczne zachowania żywieniowe mogą być poprawione dzięki zastosowaniu uważności – mówi pierwsza autorka badania, Petra Hanson.

Zespół badawczy pracował z 53 osobami uczestniczącymi w dedykowanym programie zarządzania wagą w University Hospitals Coventry i Warwickshire National Health Services Trust. Spośród uczestników 33 wzięło udział w co najmniej trzech z czterech sesji treningu uważności, które nauczyły je ćwiczyć uważność podczas jedzenia. W ciągu następnych 6 miesięcy uczestnicy, którzy wzięli udział w trzech lub czterech sesjach uważności, stracili średnio 3 kilogramy, podczas gdy ci, którzy uczestniczyli tylko w jednej lub dwóch sesjach uważności, stracili średnio 0,9 kilograma.

Badania opublikowano na łamach „The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism”.

Czytaj także:
Schudnąć raz na zawsze

Czytaj także