Dieta antynowotworowa istnieje

Dieta antynowotworowa istnieje

Dodano: 
Owoce i warzywa
Owoce i warzywa / Źródło: Unsplash / rawpixel
Nasza dieta ma ogromny wpływ na to, czy w naszym organizmie rozwinie się nowotwór. Istnieje całe mnóstwo pokarmów, które zmniejszają ryzyko zachorowania na raka.

Każdego dnia dokonujemy wyborów, które zwiększają lub zmniejszają nasze szanse zachorowania na nowotwór. To zadziwiające, że wolimy modlić się o to, by ta choroba nie stała się naszym udziałem, zamiast wziąć sprawy w swoje ręce. Owszem, nie mamy wpływu na takie czynniki ryzyka jak predyspozycje genetyczne, ale to nie oznacza, że mamy siedzieć z założonymi rękami. Nowotworom można przecież zapobiegać.

Żywność ma moc

Powszechnie wiadomo, że używki, otyłość, toksyny, nadmierne opalanie się i brak aktywności fizycznej sprzyjają występowaniu raka. Zapominamy jednak o tym, jak wielką moc ma pożywienie. To, co jemy, ma ogromny wpływ na to, czy w naszym organizmie rozwinie się nowotwór. Istnieje całe mnóstwo pokarmów, które zmniejszają ryzyko zachorowania na raka. Nie będzie więc przesadą stwierdzenie, że dieta odgrywa kluczową rolę w profilaktyce nowotworowej.

Co wykluczamy?

Na pewno trzeba się pozbyć wszelkich używek i produktów powszechnie uznawanych za niezdrowe. Rezygnujemy z alkoholu, rafinowanych węglowodanów, tłuszczów trans, fast foodów, smażonych dań, czerwonego mięsa i wszelkich produktów, które mają tak długą listę składników, że aż nie chce się czytać jej do końca. Po wykluczeniu tego wszystkiego automatycznie powstaje lista produktów, z których powinna się składać nasza dieta. Są to: warzywa i owoce, nabiał, chude mięso, produkty pełnoziarniste, zdrowe tłuszcze.

Antyoksydanty na straży

Stany zapalne i nadmiar wolnych rodników sprzyjają rozwojowi raka. Kluczem jest spożywanie dużej ilości pokarmów przeciwnowotworowych, zawierających przeciwutleniacze i naturalne przeciwzapalne fitoskładniki. Takimi przeciwutleniaczami, które przyjmujemy z żywności, są: witamina A, C i E, beta-karoten, likopen, luteina, selen, mangan. Flawonoidy, flawony, katechiny, polifenole i fitoestrogeny są również przeciwutleniaczami, a wszystkie one znajdują się w produktach roślinnych. Każdy przeciwutleniacz spełnia odmienną funkcję i nie można go zastąpić innym. Antyoksydantywalczą z wolnymi rodnikami, które mogą powodować uszkodzenia na poziomie komórkowym i są zaangażowane w rozwój wielu chorób, w tym nowotworów.

Groźne niedobory

Niedobory składników odżywczych mogą sprzyjać występowaniu raka. Dobrym przykładem jest witamina D, której niedobór został powiązany m.in. z nowotworem piersi i pęcherza. Wapń zapobiega nowotworowi odbytu, a przecież w diecie wielu osób jest go zbyt mało. Jeśli na co dzień spożywamy niewiele produktów ze zdrowymi kwasami tłuszczowymi omega-3, to jest to również niebezpieczne. Przewlekłe zapalenia są związane z rozwojem wielu nowotworów. Stany zapalne hamują układ odpornościowy, co zwiększa ryzyko różnego rodzaju chorób. Silne działanie przeciwzapalne wykazują właśnie naturalne kwasy tłuszczowe omega-3.

Jedzmy zdrowo

Zielone warzywa liściaste (jarmuż, szpinak, rukola) są podstawą każdej zdrowej diety, ponieważ są bogate w witaminy, minerały i przeciwutleniacze. Warzywa kapustne (brukselka, kapusta, brokuły) są pełne związków zwanych izotiocyjanianami, które są związane z profilaktyką anty rakową. Ciemnoczerwone owoce (maliny, jagody, czereśnie) dostarczają witaminę C, witaminę A i kwas galusowy, potężny środek wspierający układ odpornościowy. Kurkuma dzięki zawartości kurkuminy zmniejsza ryzyko zachorowania na raka. Wykazuje właściwości przeciwzapalne i przeciwbólowe. Dobrze radzi sobie z wolnymi rodnikami, które są odpowiedzialne za stres oksydacyjny i rozwój poważnych chorób. Wzmacniacze układu odpornościowego to także imbir, czosnek, pieprz czy cebula. Probiotyki pełne są dobrych bakterii, które promują naturalną równowagę bakteryjną mikroflory jelitowej i pomagają zwiększyć odporność. Chlorella i spirulina, rodzaje mikroalg, wykazują właściwości detoksykacyjne, dzięki czemu wspomagają usuwanie toksyn z organizmu. Zdrowe odżywianie zajmuje pierwsze miejsce w profilaktyce raka. Istnieją produkty, a także zioła i suplementy, które pomagają obniżyć stan zapalny, wzmacniają układ odpornościowy, a tym samym pomagają zmniejszyć ryzyko zachorowania na raka.

Czytaj także:
Suplementy diety pomocne w zapobieganiu nowotworom

Okładka tygodnika WPROST: 48/2018
Więcej możesz przeczytać w 48/2018 wydaniu tygodnika „Wprost”
Zamów w prenumeracie lub w wersji elektronicznej:

Czytaj także