Jak obniżyć poziom cukru we krwi? 8 naturalnych sposobów

Jak obniżyć poziom cukru we krwi? 8 naturalnych sposobów

Dodano: 
Odchudzanie
Odchudzanie / Źródło: Unsplash / Thought Catalog
Jak w naturalny sposób obniżyć poziom cukru we krwi i zapobiec rozwojowi cukrzycy w przyszłości? To pytanie powinien zadać każdy, u kogo zwykłe badanie glukozy we krwi dało niepokojące wyniki. Przed cukrzycą można się ustrzec, trzeba jednak szybko zadziałać.

Cukrzyca jest chorobą powszechnie występującą. Dotyka osoby w różnym wieku, jednak najczęściej coś ich łączy – niehigieniczny styl życia, zła dieta, nadwaga. Regularne kontrolowanie poziomu cukru we krwi na czczo, szczególnie jeśli w naszym przypadku występują czynniki ryzyka, może uchronić nas przed rozwojem cukrzycy. Wówczas trzeba zmienić swoje codzienne nawyki. Naturalne metody obniżania poziomu cukru sprawdzą się znakomicie.

Czym jest hiperglikemia?

Stężenie cukru we krwi zwykle wiąże się z cukrzycą, ale prawda jest taka, że ​​u każdego z nas może wystąpić wysoki poziom glukozy po spożyciu posiłku o wysokiej zawartości węglowodanów. W przypadku większości z nas dzieje się tak w wyniku uwalniania insuliny, hormonu, który ma za zadanie zamienić glukozę w energię. Osoby z cukrzycą typu 1 nie są w stanie wytwarzać insuliny, podczas gdy osoby z cukrzycą typu 2 są oporne na wytwarzaną insulinę. Oba te schorzenia powodują hiperglikemię.

Hiperglikemia pojawia się, gdy poziom cukru we krwi pozostaje wysoki w czasie. Nie należy mylić go z krótkotrwałym skokiem stężenia glukozy we krwi po posiłku. Objawy hiperglikemii obejmują: zmęczenie, nudności, wymioty, suchość w jamie ustnej i zwiększone pragnienie. Hiperglikemia jest potwierdzona przez badanie krwi.

Hiperglikemia przyczynia się do rozwoju bardzo poważnych chorób: miażdżycy, która zwiększa ryzyko chorób nerek, niewydolności nerek, udaru, zawału serca, utraty wzroku, osłabienia układu odpornościowego, zaburzeń erekcji, uszkodzenia nerwów oraz słabego krążenia w stopach. Neuropatia cukrzycowa i słabe krążenie mogą prowadzić do infekcji stóp, które mogą pozostać niezauważone. Może to w końcu spowodować trwałe uszkodzenie i ewentualnie amputację stopy. Mowa o tzw. stopie cukrzycowej.

Naturalne metody obniżania poziomu cukru we krwi

  1. Jako przekąskę wybierz orzechy. Chociaż są kaloryczne, mają bardzo niski indeks glikemiczny, dzięki czemu nie powodują nagłego skoku poziomu cukru we krwi i wyrzutu insuliny.
  2. Regularnie uprawiaj sport lub po prostu pozostań aktyny fizycznie. Nawet codzienne, 30-minutowe spacery potrafią zdziałać cuda i lepiej gospodarować energią, która pochodzi z żywności.
  3. Rozważ suplementację chromu lub magnezu, ponieważ te dwa związki dają dobre wyniki w stabilizacji poziomu glukozy we krwi.
  4. Wybieraj pełne ziarno. Błonnik spowalnia trawienie, zapobiegając skokowi cukru we krwi od razu. Produkty pełnoziarniste powinny zastąpić białe pieczywo i biały ryż.
  5. Postaw na warzywa, które nie zawierają znacznych ilości skrobi. Dzięki temu łatwiej będzie ci trzymaj stężenie glukozy w ryzach. Brokuły, kalafior, papryka, buraki, szparagi i wszystkie sałatki to tylko niektóre przykłady nieskrobiowych warzyw.
  6. Jedz regularnie, ponieważ prawdopodobieństwo wystąpienia hipoglikemii i spożywania niezdrowego pokarmu o wysokim indeksie glikemicznym w celu podniesienia poziomu glukozy jest wówczas mniejsze.
  7. Odstaw słodycze. Cukier jest jednym z najszybszych i najniebezpieczniejszych sposobów wywoływania wzrostu poziomu cukru we krwi. Istnieją specjalne zamienniki, np. ksylitol czy erytrytol, które nie powodują skoku glukozy we krwi, jednak trzeba pamiętać, że nie hamują one łaknienia na słodkie, a wręcz przeciwnie.
  8. Pij dużo wody. Osoby, które są dobrze nawodnione, rzadziej doświadczają hiperglikemii i rozwijają insulinooporność lub cukrzycę typu 2. A to dlatego, że woda pozwala lepiej zarządzać poziomami cukru we krwi.

Czytaj także:
Cukrzyca nie pyta o wiek. Ale o styl życia – już tak

/ Źródło: Garden of Food / Daily Health Post/Health Line/Medical News Today

Czytaj także