Masz te objawy? Prawdopodobnie jesz za dużo cukru

Masz te objawy? Prawdopodobnie jesz za dużo cukru

Dodano: 
Cukier, zdjęcie ilustracyjne
Cukier, zdjęcie ilustracyjne / Źródło: Fotolia / pinkomelet
Każdego dnia sięgamy po wiele różnych produktów spożywczych, dokonując w ten sposób (świadomie lub nie) wyborów żywieniowych. Czasem zdarza się, że popełniamy błędy, sądząc, że odżywiamy się zdrowo i nie szkodzimy sobie. Idealnym przykładem jest spożycie cukru. Nie słodzisz herbaty i uważasz, że masz cukier pod kontrolą? Niekoniecznie.

Może ci się wydawać, że ograniczasz cukier. Przecież nie jesz słodyczy, nie słodzisz kawy czy herbaty. Tymczasem cukier (w naprawdę dużych ilościach!) dodawany jest niemal do wszystkich produktów spożywczych, dostępnych w sklepach. Trzeba być niezwykle świadomym i wnikliwym konsumentem, by wyłapać na etykietach wszystkie rodzaje cukrów.

Rafinowany cukier (i jego substytuty) to prawdziwa zmora dzisiejszych czasów. Choć powszechnie wiadomo, że zwiększa ryzyko występowania wielu chorób (np. cukrzycy czy otyłości), dodawany jest niemal do wszystkiego. Zamiast jednak szukać na opakowaniu słowa „cukier”, sprawdź, czy nie występuje inna nazwa, np.: syrop kukurydziany, słodzik, dekstryna, glukoza, disacharydy, maltoza, fruktoza, hydrolizowana skrobia, sorbitol, sacharoza, sok z trzciny cukrowej... Będziesz zaskoczony, ile cukru spożywasz każdego dnia.

„Za dużo cukru” czyli ile?

Możesz zastanawiać się, ile to jest „za dużo cukru” w twoim przypadku. Indywidualne zapotrzebowanie zależy od wielu czynników i trudno określić jedną, określoną „dawkę”. Jeśli jednak doświadczasz któregoś z poniższych objawów, powinieneś zacząć analizować ilość spożywanego cukru. To on może być odpowiedzialny za twoje dolegliwości.

Nadmiar cukru w diecie – objawy

  • Czy ciągle masz ochotę na słodycze lub węglowodany? Cóż, cukier uzależnia, więc im więcej go spożywamy, tym bardziej go pragniemy. Cukier stymuluje produkcję dopaminy, hormonu przyjemności. Nawet nie myśląc o tym, możemy pragnąć słodyczy i prostych węglowodanów, aby zaspokoić swój „głód”.
  • Brakuje ci energii i ciągle czujesz się zmęczony? To dziwne, prawda? Przecież cukier powinien „dawać kopa”. Wahania poziomu cukru we krwi wpływają na ważne neuroprzekaźniki, które regulują np. fazy snu i poziom energii. Nic dziwnego, że po nagłym skoku za chwilę czujemy się senni i zmęczeni.
  • Tyjesz? Nic dziwnego – nadmiar cukru sprzyja otyłości. Oczywiście na masę ciała ma także wpływ tempo przemiany materii czy też aktywność fizyczna.
  • Masz problemy z pamięcią? Nadmiar cukru wpływa także na mózg i różne neuroprzekaźniki, przez co mamy problemy z uczeniem się i pamięcią. Dlatego tak ważne jest, że nie podawać dzieciom np. słodkich napojów.
  • Częściej łapiesz infekcje? Może się tak dziać, ponieważ glukoza zmniejsza aktywność białych krwinek, które są odpowiedzialne za zabijanie patogenów, takich jak wirusy. Nadmiar cukru w diecie osłabia więc działanie układu immunologicznego.
  • Słodycze przestały być słodkie? Cóż, nasze kubki smakowane szybko się przyzwyczajają do nadmiaru cukru, więc nie ma się co dziwić, że ulubione smakołyki przestały smakować.
  • Skóra się starzeje? Zbyt duża ilość cukru w ​​organizmie sprawia, że ​​komórki kolagenu są mniej ruchliwe, co powoduje zmniejszenie elastyczności. Ponadto wywołuje stany zapalne i sprzyja trądzikowi.

To jak – jesz za dużo cukru czy nie?

Czytaj także:
Ten owoc pomaga pozbyć się nadmiaru wody z organizmu

/ Źródło: Daily Health Post/Health Line/Medical News Today

Czytaj także

Czytaj także