Co jeść w pracy?

Co jeść w pracy?

Dodano:   /  Zmieniono: 1
Jedzenie w biurze
Jedzenie w biurze / Źródło: Fotolia / Autor: Photographee.eu
Budzik, szybki prysznic, ubieranie, w międzyczasie kawa z mlekiem i już siedzimy w aucie, zmierzając do pracy. Pierwsza przekąska około południa, wcześniej kolejna kawa, maile, telefony, obowiązki… O jedzeniu nikt nie myśli, chyba że koleżanka z pracy obchodzi urodziny i poczęstuje nas kawałkiem ciasta. Powrót do domu o 18:00 i… ogromny głód. Czy coś Ci to przypomina? Po kilku latach takiego życia fundujemy sobie przyrost tkanki tłuszczowej, jesteśmy przemęczeni, boli nas głowa, puchną stopy, wypadają włosy, a co gorsza, jesteśmy coraz bardziej narażeni na rozwój cukrzycy i zawału serca.

Nic dziwnego, że 60% dorosłych Polaków cierpi na otyłość i najczęściej umiera na choroby układu krążenia.

Czas skończyć z tą lawiną przypadkowego jedzenia i nauczyć się racjonalnego spożywania posiłków. Szczególnie w pracy – miejscu, gdzie spędzamy połowę naszego życia. Pamiętajmy, że najważniejsze dla utrzymania zdrowia i zgrabnej sylwetki jest regularne spożywanie posiłków. W pracy należy zjeść minimum dwa posiłki: II śniadanie i obiad (lunch) – największy posiłek w ciągu dnia. Możliwości mamy ogromne…

II Śniadanie

Na drugie śniadanie polecamy owoce, głównie te sezonowe. Najlepiej je umyć, pokroić na mniejsze kawałki i zapakować do pudełka.

Osoby, które chcą zgubić kilka kilogramów, powinny unikać bananów i winogron, a sięgać po owoce jagodowe, takie jak maliny, borówki, jagody, jeżyny. Bardzo dobrym i zdrowym rozwiązaniem jest zabieranie ze sobą świeżych warzyw w formie soków, sałatek, ugotowanych al dente lub surowych – obranych, umytych i gotowych do spożycia. Doskonale sprawdzi się tutaj rzodkiewka, marchewka, kalarepka, pomidorki, gotowana fasolka szparagowa czy brokuły.

Osoby ze zwiększonym zapotrzebowaniem energetycznym powinny zabierać kanapki z pełnowartościowego pieczywa, chudego mięsa/ryby lub sera koziego, z dużą ilością warzyw. W sezonie jesienno-zimowym pamiętajmy również o orzechach i suszonych owocach.

Lunch

Dobry obiad jedzony w pracy powinien spełniać kilka warunków. Musi być: szybki w przyrządzeniu, pełen wartości odżywczych, nieobciążający żołądka, no i oczywiście smaczny. Wszystkie te funkcje spełniają dania, których głównym składnikiem są warzywa. Nie ma co się łudzić: plasterek pomidora na kanapkę rano czy 100 g surówki do obiadu to za mało, żeby stwierdzić „jem dużo warzyw”.

Jeśli masz w pracy możliwość wymieszania świeżych warzyw np. z pieczoną rybą, serem kozim czy ugotowaną wcześniej soczewicą, to jesteś szczęściarzem. Jeśli nie, pozostaje Ci przygotowanie czegoś szybkiego w domu.

Doskonałym pomysłem są dania wegetariańskie: ugotowane na parze lub upieczone warzywa z ulubionymi przyprawami, odrobiną czosnku i tymianku, połączone z kaszą jaglaną, komosą ryżową lub jakimś strączkiem. Całość posyp mieszanką pestek i natką pietruszki. Nic bardziej kolorowego i pysznego, koleżanki z pracy będą Ci zazdrościć. Kolejnego dnia zabierz ze sobą warzywa z rybą, serem lub dobrej jakości mięsem.

Warto pamiętać

Jeśli nie zapomnisz o zasadzie niełączenia węglowodanów z białkami, szybciej strawisz posiłek. Pamiętaj, że zwieńczeniem potrawy powinny być zdrowe tłuszcze, które chronią przed rozwojem chorób układu krążenia, stymulują układ nerwowy do bardziej efektywnej pracy i zapewniają piękny wygląd. Postaw na olej lniany, sezamowy, rzepakowy oraz oliwę z oliwek. Udało Ci się zrobić w domu fajną zupę? Świetnie! Przelej część do termosu i obiad do pracy gotowy!

Nie podgrzewaj posiłków w kuchenkach mikrofalowych – nic w tak szybkim tempie nie zamienia zdrowego dania na bardzo niezdrowy posiłek. Fale mikrofalowe zmieniają strukturę białek w taki sposób, że nie nadają się one do strawienia przez ludzki organizm, za to zanieczyszczają go i zakwaszają. Jeśli nie masz innej możliwości podgrzania, lepiej zjedz posiłek letni, a ciepły w domu.

Zobacz, jakie to proste!

Czytaj także:
Warzywa na ciepło z kaszą
Czytaj także:
Łosoś z roszponką i buraczkami
Czytaj także:
Odżywczy koktajl
Czytaj także:
Letnie warzywa z soczewicą

Żyjmy świadomie, wybierajmy zdrowe produkty, nie idźmy na łatwiznę – to droga donikąd. Nie wychodźmy z pracy, żeby zjeść hamburgera czy kebab. Nie kupujmy batoników, wafelków, rogalików, tłumacząc, że na nic innego nie mamy czasu. Produkty te nie mają żadnych wartości i nie mogą zastąpić drugiego śniadania lub lunchu w pracy.

Czytaj także

 1
  • Iwona IP
    Świetny artykuł! :) Moim zdaniem stworzenie zdrowych nawyków jedzenia w pracy to połowa drogi jeśli chodzi o zdrowe odżywianie i odchudzanie. Nawet jeśli w domu zdarza nam się od czasu do czasu zjeść coś niezdrowego to w pewien sposób "nadrabiamy" to w pracy niskokalorycznym i zdrowym posiłkiem. Od siebie mogę polecić jeszcze dodanie produktów, które mają w sobie dużo witamin, składników mających działanie prozdrowotne a także oczyszczające organizm jak chociażby czarnuszka: http://naturaonline.pl/czarnuszka-olej-z-czarnuszki/ podrzucam link do ciekawego artykułu o czarnuszce i oleju. Z jej użyciem przeprowadzono setki badań, które udowadniają jej działanie przeciw wirusom, bakteriom a nawet rakowi! Warto zainteresować się tematem
    Dodaj odpowiedź 0 0
      Odpowiedzi: 0

    Czytaj także