Polacy rezygnują z deserów mlecznych. Wolą jogurt naturalny i grecki

Polacy rezygnują z deserów mlecznych. Wolą jogurt naturalny i grecki

Dodano: 
jogurt fot. Nitr/fotolia.pl
Polacy kupują coraz więcej jogurtów naturalnych i greckich. Dynamicznie rośnie również segment deserów mlecznych. Tracą na tym inne produkty mleczne, bo cały rynek nabiału utrzymuje się na stabilnym poziomie. Coraz większą rolę na tym rynku odgrywają marki własne, głównie sieci dyskontowych ale liderem rynku cały czas pozostaje Danone.

‒ Rynek nabiału w Polsce jest w miarę stabilny, natomiast wewnątrz rynku widać bardzo wyraźne kierunki rozwoju. W trendzie rosnącym są wszystkie produkty, które spełniają kryteria naturalności, czyli jogurty naturalne i greckie, oraz desery mleczne – wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Tomasz Mazur, e-retail i e-commerce manager w Danone.

Mazur tłumaczy, że w Polsce obserwowane są obecnie trendy, które już kilka lat temu pojawiły się na Zachodzie. To przede wszystkim odejście od jogurtów owocowych. Polacy coraz chętniej kupują jogurty naturalne, do których sami dodają ulubione dodatki (musli, płatki, owoce)

Większa popularność produktów naturalnych np. w Stanach Zjednoczonych dotyczy nie tylko nabiału – z tego samego powodu udział w rynku tracą producenci wysoko słodzonych napojów gazowanych. Producenci w 2013 r. sprzedali w Ameryce Północnej o 2 proc. mniej napojów gazowanych rok do roku. Ekspert wyjaśnia, że Amerykanie chętniej kupują teraz np. urządzenia, które umożliwia samodzielne stworzenie napoju gazowanego na bazie syropów smakowych.

W segmencie nabiału w Stanach Zjednoczonych dominują jogurty typu greckiego, czyli gęstsze i bardziej kremowe jogurty o wyższej zawartości białka i niższym poziomie cukru niż tradycyjne jogurty.

‒ Rynek jogurtów w Stanach Zjednoczonych to są przede wszystkim jogurty greckie. Stanowią prawie połowę wartości tego rynku. W Polsce jogurty greckie bardzo szybko zyskują na popularności, aczkolwiek nie jest to jeszcze wiodąca kategoria – mówi Mazur.

Na polskim rynku świeżych produktów mlecznych wciąż dominują największe marki. Jak wynika z danych portalu TylkoFMCG.pl, w okresie od lipca 2013 r. do czerwca 2014 r. Danone miał łącznie niemal 30 proc. udziału w tym rynku. Ekspert podkreśla, że najpopularniejszymi markami tego koncernu były Danio, Danonki i Activia. Zajmują one czołową pozycję odpowiednio w segmentach serków homogenizowanych, produktów nabiałowych dla dzieci i tzw. produktów funkcjonalnych, czyli z dodatkową wartością dla zdrowia.

Kolejne miejsca pod względem udziałów w rynku zajęły Zott (ok. 18 proc.) z wiodącymi markami Monte i Jogobella, Bakoma (10 proc.), której sprzedaż napędzały jogurty naturalne, oraz Müller.

‒ Konkurencją są też bardzo dynamicznie rosnące marki własne – podkreśla Mazur. ‒ Zdecydowanie zyskują one na popularności, to już nie są produkty najtańsze i niskiej jakości, tylko bardzo często o bardzo dobrej jakości. Firma Danone z uwagą obserwuje trendy na świecie i w Polsce i na bieżąco na nie reaguje.

Czytaj także