Gruby jak Polak?

Gruby jak Polak?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Jedzmy dużo warzyw i ryb, a mniej mięsa - apelują dietetycy. Inaczej może nas czekać epidemia otyłości (fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Jeżeli Polacy nie zaczną dbać o swoją dietę i aktywność fizyczną, w ciągu dekady mogą dogonić pod względem otyłości Amerykanów czy Brytyjczyków. W ciągu ostatnich 30 lat otyłość wśród polskiej młodzieży wzrosła dziesięciokrotnie - alarmują dietetycy.
Prof. Mirosław Jarosz, dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia w Warszawie ostrzegł, że według przewidywań UE epidemia otyłości może odbić się na rozwoju cywilizacyjnym Europy. - W Wielkiej Brytanii oceniono, że jeżeli otyłość będzie narastała w takim tempie jak teraz, za 10-15 lat 60 proc. społeczeństwa będzie otyła, a oczekiwana długość życia za 30 lat skróci się o około pięć lat - dodał prof. Jarosz. Jednocześnie zaznaczył, że choć Polacy są obecnie narodem o średnim współczynniku zachorowalności na otyłość - 60 proc. z nas cierpi na nadwagę lub otyłość - to dynamika wzrostu tego wskaźnika jest bardzo duża. - W USA w ciągu ostatnich 30 lat otyłość wśród młodzieży wzrosła trzykrotnie, w Polsce w tym samym czasie - dziesięciokrotnie - tłumaczył. Prof. Jarosz podkreślił jednocześnie, że otyłość jest chorobą, którą należy diagnozować i leczyć - Światowa Organizacja Zdrowia uznała to w 1997 r.

Od wielu lat za najlepszy sposób odżywiania dietetycy uważają dietę śródziemnomorską. Aleksandra Cichocka z Instytutu Żywności i Żywienia zwróciła uwagę, że naszą dietę możemy do niej upodobnić, komponując posiłki z polskich produktów. - Powinniśmy jeść pełnoziarniste produkty zbożowe, dużo i różnorodnych warzyw, dużo ryb, zwłaszcza tłustych ryb morskich, które zawierają kwasy Omega 3. Możemy spożywać dużo ziół, przypraw ziołowych, dużo surówek doprawianych octem winnym i sokiem z cytryny. Produkty mleczne powinniśmy wybierać tylko chude, a mięso jeść z umiarem. Unikać powinniśmy natomiast słodyczy - tłumaczyła.

Z kolei Magdalena Białkowska oceniła, że w odchudzaniu mogą być przydatne suplementy diety, ale powinny być one wybrane przez lekarza bądź dietetyka. - Przyjmowane w sposób niekontrolowany mogą wchodzić w interakcje z żywnością i lekami, a niektóre ze składników mogą być przedawkowane - podkreśliła. - Bardzo przydatne w odchudzaniu mogą być te, które zawierają błonnik, witaminy i składniki mineralne, ponieważ wiele diet odchudzających ma tych składników zbyt mało. Inne, np. te zawierające gorzką pomarańczę, w nadmiernej ilości mogą być przyczyną wzrostu ciśnienia krwi a nawet zaburzeń akcji serca - dodała Białkowska.

arb, PAP

 

Czytaj także