Kawa, herbata – pijemy mniej, płacimy więcej

Kawa, herbata – pijemy mniej, płacimy więcej

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. sxc.hu / Źródło: FreeImages.com
Rynek kawy i herbaty rośnie pomimo tego, że Polacy generalnie rzadziej sięgają po te używki. Oznacza to, że stawiamy na jakość, przez co cena jest wyższa. Ale ceny rosną nie tylko dlatego.
Danych potwierdzających spożycie kawy i herbaty w okresie od października 2009 roku do września 2010 roku dostarczają badania firmy Nielsen. Dowodzą one, że choć Polacy kupili mniej produktów tego typu to wartość rynku kawy wzrosła o 2,8 procent do 2,9 mld zł, zaś herbaty o 2,6 procent do 1,4 mld zł.

Wzrost wydatków świadczy o zmieniających się gustach Polaków. Potwierdzają to też producenci, którzy zauważają, że wzrasta konsumpcja kawy, zwłaszcza rozpuszczalnej. Rynek ten ma jednak dalszą perspektywę wzrostu sprzedaży – gdyż jak zauważa Filippo Macheda z firmy North Coast – statystyczny Polak wypija rocznie cztery razy mniej kawy od statystycznego Fina, zaś dwa razy mniej od Niemca. Podobnie wygląda rynek herbaty – tu jednak wzrost wpływów ze sprzedaży ma związek z przechodzeniem na zdrowy tryb odżywiania.

Na zwiększone wydatki na kawę i herbatę mają też wpływ uwarunkowania globalne. Cena kawy na rynkach światowych osiągnęła najwyższy poziom od 13 lat, co było spowodowane przez ulewne deszcze w krajach-producentach. Przewiduje się, że warunki naturalne będą miały wpływ również na cenę herbaty – może ona poszybować w górę już w przyszłym roku, a to z powodu suszy w Indiach.

adcis, „Dziennik Gazeta Prawna"

-

Czytaj także