Witamina B lekiem na Alzheimera?

Witamina B lekiem na Alzheimera?

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. Stock xchng.hu
Uzupełnianie diety witaminami z grupy B może nawet o połowę zmniejszyć tempo degradacji mózgu u osób chorych na Alzheimera – wykazali brytyjscy naukowcy z Oxford University.
Przeprowadzili oni badania na168 ochotnikach powyżej 70 roku życia z rozpoznanymi łagodnymi zaburzeniami poznawczymi, większymi niż można wynosi norma w tym wieku, co wskazywało, że mogą przejść w chorobę Alzheimera lub inne formy demencji.

Połowa z nich otrzymywała codziennie przez dwa lata wysoką dawkę witamin z grupy B (kwas foliowy, witaminę B6 i B12). Grupie kontrolnej podawano placebo. Okazało się, że  u osób przyjmujących witaminy B tempo degradacji mózgu spadło średnio, o 30 proc., a u niektórych badanych nawet do  53 proc., czyli tempa, obserwowanego u osób bez takich zaburzeń. Po 60 roku życia tempo degradacji mózgu wynosi o 0,5 proc. rocznie, a u osób z chorobą  Alzheimera zwiększa się ono do 2,5 proc.

Czy podawanie witamin z grupy B wejdzie na stałe do katalogu metod walki z chorobą Alzheimera? Naukowcy są ostrożni i najpierw chcą sprawdzić, czy podawanie tak wysokich dawek witamin z grupy B przez wiele lat nie będzie miało negatywnych skutków ubocznych.

Nie od dziś wiadomo, że witaminy z grupy B mają dobroczynny wpływ na organizm, zwłaszcza na układ nerwowy. Dbają też o prawidłowy metabolizm, poprawiają przemianę materii i mają pozytywny wpływ na zdolność koncentracji. Ich niedobory w organizmie mogą powodować takie nieprzyjemne objawy: jak porażenie nerwów obwodowych, niedowłady, problemy ze skórą i włosami, drętwienie kończyn. Dlatego niezależnie od tego, co ostatecznie ustalą naukowcy w sprawie choroby Alzheimera warto często jeść takie produkty, które dostarczą nam witamin z tej grupy w naturalnej postaci, a więc: ziemniaki, wątrobę, nerki, orzechy, nasiona dyni, słonecznika i sezamu, fasolę,  brunatny ryż, jaja, drób, płatki zbożowe, nasiona roślin strączkowych, pełnoziarnisty chleb, suszone owoce, ryby, sery, a także masło, to ostatnie w rozsądnych ilościach.

Em, Vtalia.pl

-

Czytaj także