Olej rzepakowy lepszy niż oliwa z oliwek

Olej rzepakowy lepszy niż oliwa z oliwek

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. Stock xchng.hu
Oliwa z oliwek cieszy się znakomita opinią wśród smakoszy i dietetyków. W jej cieniu wciąż pozostaje olej rzepakowy, choć to on znacznie przewyższa ją pod względem walorów zdrowotnych. Jest m.in. cennym źródłem kwasu alfa-linolenowego, z którego powstają kwasy omega-3, znacznie ograniczające ryzyko zachorowania na cukrzycę typu II i nowotwory, a także obniżające poziom cholesterolu, witaminy E, A i K.
Olej rzepakowy ma bowiem jako jedyny tłuszcz optymalną proporcję 2: 1 kwasów omega-6 i omega-3 oraz najniższy poziom kwasów nasyconych wśród tłuszczów. Takie proporcje  pomagają utrzymać w ryzach powodujący miażdżycę cholesterol, a w konsekwencji ograniczyć ryzyko zawałów serca i wylewów, które powodują najwięcej zgonów wśród Polaków.

W profilaktyce chorób nowotworowych, zwłaszcza takich jak takich jak rak piersi, prostaty, jelita grubego, trzustki, endometrium macicy i jajnika ważne jest nie tylko ograniczenie spożywania tłuszczów, ale także proporcje zawartych w nich kwasów tłuszczowych. By zachować optymalne proporcje kwasu omega-6 do omega-3 wystarczy codziennie spożywać olej rzepakowy.

Olej rzepakowy jako źródło kwasu omega-3 i kwasów jednonienasyconych  w codziennej diecie zwiększa wrażliwość mięśni na insulinę. Inne tłuszcze, zwłaszcza zwierzęce, mogą sprzyjać powstawaniu oporności tkanek na insulinę, wywołując  cukrzycę typu II (nieinsulinozależną). Ryzyko to można znacznie zmniejszyć stosując dietę bogatą w kwasy omega-3, których olej rzepakowy zawiera dziesięć razy więcej niż. oliwa z oliwek.

Kwasy omega-3 wspierają także funkcjonowanie i rozwój mózgu. Dlatego tak ważna jest dieta bogata w ich źródło w okresie intensywnego rozwoju mózgu, zwłaszcza w ciąży i w diecie małych dzieci, ale także osób starszych. Niedobór kwasów omega-3 powoduje osłabienie pamięci, a także może przyczynić się do rozwoju choroby Parkinsona.

Jak informuje amerykańska FDA (Urząd ds. Żywności i Leków), już dwie łyżki stołowe oleju rzepakowego dziennie wystarczy, by zmniejszyć  ryzyko chorób sercowo-naczyniowych i cukrzycy typu II. Wystarczy dodawać go do sałatek

Olej rzepakowy zawiera także sporo witaminy E, zwanej "witamina młodości", silnego antyutleniacza, witaminy K sprzyjającej krzepnięciu krwi i metabolizmie kości oraz prowitaminy A, ważnej miedzy innymi dla wzroku i prawidłowego stanu błon śluzowych i skóry.

Oczywiście najzdrowszy jest olej spożywany na surowo. Dietetycy zalecają też, by wybierać ten tłoczony na ciepło i rafinowany. A z pewnością tylko taki olej może być stosowany do smażenie, najlepiej krótkotrwałego.

em, www.docenolejrzepakowy.pl

Czytaj także