Śledź to zdrowie

Śledź to zdrowie

Dodano: 
Fot. sxc.hu / Źródło: FreeImages.com
"Jeżeli w pobliżu ciebie jest śledź, lekarz będzie daleko" - mawiają Holendrzy. Okazuje się, że ryba, która w Polsce kojarzy się przede wszystkim z mocnymi alkoholami jest uważana za jedną z najzdrowszych ryb świata. Dowodem na to jest Holenderka van Andel-Schipper, która przeżyła aż 115 lat codziennie racząc się tą tłustą, morską rybą.
Śledź njest bardzo bogaty w omega-3 kwasy tłuszczowe, witaminę D, selen i witaminy B12, a także minerały tj. żelazo, cynk, miedź, fosfor i jod. Niestety, złą wiadomością dla tych którzy dbają o linię jest stosunkowo wysoka kaloryczność śledzia - świeży śledź w 100 gramach ma 161 kalorii, ale już np. lubiany u nas śledź w oleju ma aż 301 kalorii w 100 gramach! Innymi słowy śledź może z powodzeniem pod względem kalorii zastąpić w naszej diecie popularnego schabowego.

Jednak w odróżnieniu od schabowego, któremu możemy "zawdzięczać" przede wszystkim zawały serca to zyski z konsumpcji śledzi dla zdrowia są dużo większe. Po pierwsze śledzie zwiększają poziom "dobrego cholesterolu" HDL we krwi i obniżają poziom złego cholesterolu. Ponadto zmniejszają rozmiar komórek tłuszczowych i regulują poziom trójglicerydów. Dzięki wysokiej zawartości witaminy A, E, D śledzie wykazują działanie przeciwmiażdżycowe. To wszystko śledzie zawdzięczają przede wszystkim bogatej zawartości kwasów tłumszczowych omega-3.


Interia.pl, arb

Czytaj także