Ziemniaki na zdrowie

Ziemniaki na zdrowie

Dodano:   /  Zmieniono: 
Błędne jest mniemanie, że ziemniaki są tuczące i eliminowanie ich z codziennego jadłospisu. W bombę kaloryczną zmieniają się dopiero wówczas, gdy polewamy je zawiesistymi sosami i to ich trzeba się wystrzegać. Oczywiście także ziemniaki należy jeść z umiarem.
Pojedynczy średniej wielkości kartofel to zaledwie 60 kcal. Tłuszczu posiada  też niewielkie ilości. Ma za to cały wachlarz składników odżywczych, w tym niemal wszystkie witaminy. A więc m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, witaminy: K, B1, B2, B6 i wzmacniającą odporność witaminę C (300-gramowa ziemniaków pokrywa ok. 40 proc. dziennego zapotrzebowania na tę witaminę) oraz biotynę i karoten. Wszystko to trafia do naszego organizmu po zjedzeniu ziemniaków pod warunkiem, że nie obierzemy ich za grubo i nie ugotujemy w dużej ilości wody (najlepiej w garnku do gotowania na parze), bo większość witamin jest rozpuszczalna w wodzie i podczas gotowania przechodzi do wywaru. Nie polecamy też jadania ziemniaków w postaci chipsów czy frytek; są wówczas nie tylko ciężkostrawne i tuczące, ale i praktycznie pozbawione wartościowych składników.

Cenne są także zawarte w ziemniakach węglowodany (w większości skrobia) i białka należące do najwartościowszych  białek roślinnych.

Ziemniaki, działając moczopędnie oczyszczają organizm ze szkodliwych substancji,  usprawniają też pracę mózgu i wzmacniają układ nerwowy. Bardzo cenny jest, o czym mało kto w Polsce wie, sok z ziemniaków. Ma on bowiem właściwości zobojętniające kwasy i może być stosowany jako środek w niestrawnościach. W Niemczech jest popularnym domowym środkiem stosowanych w tych zaburzeniach.

em, naobcasach.pl, foody.pl
-

Czytaj także