Piwa rzemieślnicze: tajniki produkcji i degustacji, trzy najważniejsze festiwale piwa kraftowego, najnowsze trendy w branży

Piwa rzemieślnicze: tajniki produkcji i degustacji, trzy najważniejsze festiwale piwa kraftowego, najnowsze trendy w branży

Dodano: 
piwo (zdj. ilustracyjne)
piwo (zdj. ilustracyjne) Źródło: Fotolia / interstid
10 lat tradycji, ponad 2000 nowych produktów w roku, 100 proc. pewności, że każdy znajdzie coś dla siebie – tak w jednym zdaniu można opisać piwa rzemieślnicze. Ich twórcy przekonują, że są czymś więcej niż tylko napojem – łączą ludzi i budują poczucie wspólnoty.

– Im mniejsza szklanka, tym lepsza – przekonuje Piotr Sosin, wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Browarów Rzemieślniczych oraz piwowar i założyciel Browaru Trzech Kumpli, opowiadając o tajnikach degustacji piw rzemieślniczych. – Chodzi o to, żeby dać sobie szansę na spróbowanie różnych piw i rozsmakowywać się w kolejnych łykach – tłumaczy.

A jest w czym – w Polsce działa ok. 350 browarów rzemieślniczych, które zgodnie z definicją stowarzyszenia jednocześnie stawiają przede wszystkim na jakość produktu (używają głównie tradycyjnych surowców, tj. woda, słód, drożdże, chmiel), innowacje (ciągle poszukują nowych receptur i rozwijają technologię produkcji), niezależność (nie są powiązane osobowo lub kapitałowo z innym podmiotem produkującym piwo, niebędącym browarem rzemieślniczym) i ludzi. Bo slogan: liczą się ludzie, nabiera tu całkiem nowego wymiaru.

Siłą piw kraftowych są piwowarzy. – Sam zaczynałem w 2005 r., bo rozsmakowałem się w stoutach, a na polskim rynku było marnie z ilością ich odmian, więc postanowiłem sobie je sam uwarzyć – opowiada Michał Kopik, piwowar, znawca piwa, certyfikowany sędzia amerykańskiego Beer Judge Certification Program oraz Polskiego Stowarzyszenia Piwowarów Domowych.

Artykuł został opublikowany w najnowszym wydaniu tygodnika Wprost.

Archiwalne wydania tygodnika Wprost dostępne są w specjalnej ofercie WPROST PREMIUM oraz we wszystkich e-kioskach i w aplikacjach mobilnych App StoreGoogle Play.