Czy warto jeść tofu?

Czy warto jeść tofu?

Dodano: 
Tofu
Tofu / Źródło: Fotolia / Brent Hofacker
Tofu – jedni zajadają się nim każdego dnia i przyrządzają na wiele różnych sposobów, inny omijają szerokim łukiem, twierdząc, że jest to żywność przeznaczona wyłącznie dla wegetarian. Tymczasem tofu ma swoje wady i zalety i nie bez powodu wzbudza mieszane uczucia.

Tofu jest jednym z najpopularniejszych produktów, wytwarzanych z soi. Tofu pochodzi z Chin, a proces produkcji przypomina nieco wytwarzanie sera. Jest to żywność sporządzona ze skondensowanego mleka sojowego, która jest prasowana i w efekcie końcowym formowana w bloki. Tofu może powstawać z soi organicznej, a także genetycznie modyfikowanej.

Tofu – skład

Tofu ma wysoką zawartość białka. Znajdziemy w nim wszystkie niezbędne aminokwasy, których potrzebuje nasz organizm. To właśnie dlatego wegetarianie tak chętnie sięgają po tofu. Zawiera również tłuszcze, węglowodany i wiele różnych witamin i minerałów.

W 100 gramach tofu znajduje się około 70 kalorii, 8 g białka, 2 g węglowodanów, 1 g błonnika oraz 4 g tłuszczu. Ponadto tofu jest bogate w mangan, wapń, selen, fosfor, miedź, magnez, żelazo i cynk. Warto jednak pamiętać, że skład może się różnić, w zależności od koagulanta użytego do jego wytworzenia.

Wszystkie produkty na bazie soi zawierają izoflawony, które mają różne korzyści zdrowotne. działają jako fitoestrogeny, co oznacza, że ​​mogą one przyłączać się do receptorów estrogenu i aktywować je w organizmie. Powoduje to efekty podobne do hormonu estrogenu, chociaż są one słabsze.

Soja zawiera jednak kilka substancji, które mogą powodować problemy ze zdrowiem, np. poprzez zmniejszanie wchłaniania minerałów, takich jak wapń, cynk i żelazo (odpowiedzialne za to są tzw. fityniany). W tofu znajdziemy też Inhibitory trypsyny. Związki te blokują enzym niezbędny do prawidłowego trawienia białka. Soja zawiera też lektyny, które mogą powodować nudności i wzdęcia

Tofu – właściwości prozdrowotne

  • Izoflawony mogą zmniejszać stan zapalny naczyń krwionośnych i poprawiać ich elastyczność. Spożywanie roślin strączkowych zmniejsza ryzyko chorób serca.
  • Badania pokazują, że kobiety spożywające produkty sojowe co najmniej raz w tygodniu mają mniejsze ryzyko zachorowania na raka piersi.
  • Ze względu na wysoką zawartość izoflawonów, tofu może przynieść wiele korzyści zdrowotnych, np. zmniejszyć ryzyko wystąpienia osteoporozy w okresie okołomenopauzalnym, mogą mieć pozytywny wpływ na pamięć i funkcje mózgu, może poprawić kondycję skóry.

Czytaj także:
Ten owoc pomaga pozbyć się nadmiaru wody z organizmu

Czytaj także