Objawy niedoboru kwasu foliowego, których nie wolno ignorować

Objawy niedoboru kwasu foliowego, których nie wolno ignorować

Dodano: 
Szpinak
Szpinak / Źródło: Fotolia / Daniel Vincek
Kwas foliowy, czyli jedna z witamin z grupy B, większości z nas kojarzy się z suplementami diety dla kobiet w ciąży i planujących dziecko. Niestety, to nie jedyna grupa, która powinna zapobiegać niedoborom kwasu foliowego. WItamina ta niezbędna jest do prawidłowej pracy organizmu każdego z nas. Jak objawia się niedobór kwasu foliowego?

Nie bez powodu lekarze zalecają, by kobiety w wieku reprodukcyjnym suplementowały kwas foliowy. Uzyskanie wystarczającej ilości tej witaminy pomaga zapobiegać uszkodzeniom mózgu lub rdzenia kręgowego u dzieci. Nie oznacza to jednak, że tylko kobiety planujące ciążę lub spodziewające się dziecka powinny zapobiegać wystąpieniu niedoboru tej witaminy. Kwas foliowy odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie. Potrzebują go zarówno kobiety, jak i mężczyźni.

Kwas foliowy – funkcje

Witamina B9, naturalnie występuje w żywności takiej jak ciemne liściaste warzywa, szparagi i brukselka, jest niezbędna dla prawidłowego wzrostu komórek, funkcjonowania komórek i tworzenia czerwonych krwinek.

Oto kilka najważniejszych funkcji kwasu foliowego:

  • Zajmuje się produkcją materiału genetycznego zwanego DNA.
  • Obniża poziom homocysteiny u osób z chorobą nerek.
  • Spożywanie dużych ilości kwasu foliowego w czasie ciąży zmniejsza ryzyko wad cewy nerwowej.
  • Wraz z witaminą B12 wspomaga produkcję czerwonych kwinek i zapobiega niedokrwistości.
  • Chroni przed nowotworami.

Kwas foliowy – niedobór

Niedobór kwasu foliowego może powodować:

  • niedokrwistość,
  • choroby układu krążenia,
  • zaburzenia układu pokarmowego,
  • stany zapalne w obrębie jamy ustnej,
  • osteoporozę,
  • poronienie,
  • wady płodu.

Kwas foliowy – objawy niedoboru

Jak podaje National Institutes of Health, głównym objawem niedoboru kwasu foliowego jest niedokrwistość megaloblastyczna, czyli stan, w którym organizm ma niewielką liczbę nieprawidłowo dużych czerwonych krwinek.

W takiej sytuacji mogą pojawić się następujące problemy:

  • osłabienie,
  • drażliwość,
  • zmęczenie,
  • bladość skóry,
  • owrzodzenia w jamie ustnej,
  • przebarwienia paznokci,
  • bóle głowy
  • skrócenie oddechu,
  • problemy z koncentracją.

Według zaleceń Instytutu Żywności i Żywienia optymalna dawka kwasu foliowego wynosi 400 mcg na dobę – dawka ta dotyczy zarówno kobiet, jak i mężczyzn. W przypadku kobiet w ciąży dawka powinna wzrosnąć. Pomocne może się okazać oznaczenie poziomu kwasu foliowego. W tym celu wystarczy wykonać badanie krwi.

Na niedobór żelaza narażone są także osoby, które prowadzą dietę ubogą w warzywa, a także uzależnione od alkoholu lub zmagające się z chorobami wątroby. Lista osób, które powinny rozważyć suplementację jest jednak znacznie dłuższa. Ludzie z problemami przewodu pokarmowego, w tym z celiakią i zapalną chorobą jelit, są również bardziej zagrożeni niedoborem kwasu foliowego, ze względu na zwiększone ryzyko nieprawidłowego wchłaniania składników odżywczych.

Stosując różnorodną dietę i nie posiadając żadnych, poważnych chorób, które mogłyby utrudniać wchłanianie składników odżywczych, niedobór kwasu foliowego nie powinien nam grozić. W rzeczywistości Centers for Disease Control and Prevention (CDC) szacuje, że mniej niż 1 procent populacji ma naprawdę niedobór kwasu foliowego.

Czytaj także:
Woda kokosowa – dlaczego warto po nią sięgać

Czytaj także

 0

Czytaj także