Cudowne właściwości buraków. Dlaczego warto po nie sięgać?

Cudowne właściwości buraków. Dlaczego warto po nie sięgać?

Dodano: 
Buraki
Buraki / Źródło: Fotolia / ulada
Buraki są nieodłącznym elementem tradycyjnej, polskiej kuchni. Większości z nas kojarzą się z dobrym, domowym obiadem. Są podstawą czerwonego barszczu, ale mogą być też podawane w formie surówki (w niektórych regionach na zasmażane buraczki mówi się „jarzynka”). Buraki mają wyjątkowo korzystny wpływ na zdrowie i nie powinno ich zabraknąć w codziennej diecie.

Buraki zasługują na miano „superfoods”. Te niepozorne warzywa zawierają mnóstwo drogocennych składników odżywczych, które pozytywnie wpływają na zdrowie. Ponadto są tanie, łatwe w uprawie i powszechnie dostępne. Włączenie ich do codziennej diety nie powinno stanowić większego problemu. Niestety, większość z nas nie docenia prozdrowotnych właściwości tych czerwonych warzyw. A szkoda.

Buraki kontra anemia

Buraki są naturalnie bogate w żelazo, którego niedobór może powodować anemię i niski poziom czerwonych krwinek w organizmie. Buraki mogą również pomóc organizmowi lepiej wchłaniać żelazo, co poprawia krążenie krwi i zdolność czerwonych krwinek to transportu tlenu.

Buraki kontra nowotwory

Związek, który nadaje burakom ich ciemnoczerwoną barwę, został powiązany z redukcją nowotworów złośliwych i zmian przedrakowych.

Buraki a zdrowe serce

Regularne spożywanie buraków może pomóc w zapobieganiu zawałom serca i innym problemom sercowo-naczyniowym, ponieważ mają one zdolność obniżania ciśnienia krwi, a tym samym pomagają powstrzymać rozwój nadciśnienia. Za przyczynę uważa się azotany, związki w soku z buraków, które zamieniają się w kwas azotowy we krwi i pomagają rozszerzać i rozluźniać naczynia krwionośne.

Buraki a szczupła sylwetka

Buraki są bogate w błonnik pokarmowy, który sprzyja hamowaniu apetytu, daje uczucie sytości i ułatwia wypróżnianie. Ponadto buraki ćwikłowe pozytywnie wpływają na florę bakteryjną jelit. Sok z buraków ma niewiele kalorii i praktycznie nie zawiera tłuszczu.

Buraki kontra zmęczenie

Buraki są doskonałym źródłem potasu, który pomaga prawidłowo funkcjonować nerwom i mięśniom. Jeśli poziomy potasu staną się zbyt niskie, może wystąpić zmęczenie, osłabienie i skurcze mięśni. Bardzo niski poziom potasu może prowadzić do zagrażających życiu zaburzeń rytmu serca.

Buraki kontra starzenie się

Przeciwutleniacze i związki fenolowe znajdujące się w burakach mogą pomóc w zapobieganiu uszkodzeniom, spowodowanym przez wolne rodniki. Ponadto burak posiada właściwości przeciwzapalne, które mogą w naturalny sposób spowolnić oznaki starzenia i zapobiegać chorobom związanym z wiekiem. Sok z buraków jest dobrym źródłem witaminy C. Witamina C jest przeciwutleniaczem, który pomaga wzmocnić układ odpornościowy i chronić komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Wspiera również produkcję kolagenu, gojenie się ran i wchłanianie żelaza.

Burak dla zdrowej wątroby

Detoksykacja na poziomie komórkowym jest niezbędna i może poprawić zdrowie całego ciała. Sok z buraka w naturalny sposób wspiera pracę wątroby, ułatwiając usuwanie toksyn z organizmu. Może również chronić wątrobę przed złogami tłuszczowymi, które często są spowodowane niedoborem białka i nadużywaniem alkoholu.

Buraki w ciąży

Kwas foliowy jest witaminą z grupy B, którą powinny suplementować kobiety w ciąży oraz w wieku rozrodczym. To witamina, która pomaga zapobiegać wadom cewy nerwowej. Może również zmniejszyć ryzyko przedwczesnego porodu. Sok z buraków jest dobrym źródłem kwasu foliowego.

Czytaj także:
Dynie – dlaczego warto po nie sięgać?

Czytaj także

 0

Czytaj także