Sezon na pomidory. Dlaczego warto jeść je jak najczęściej?

Sezon na pomidory. Dlaczego warto jeść je jak najczęściej?

Dodano: 
Pomidory
Pomidory / Źródło: Fotolia / M.studio
Pomidory kojarzą nam się ze słonecznym latem. Chociaż w sklepach możemy je dostać przez cały rok, to właśnie w sierpniu są zdecydowanie najsmaczniejsze. Ponieważ sezon na pomidory jest w pełni, warto dowiedzieć się, jakie właściwości ma to popularne warzywo. Czy wiesz, że pomidor może chronić przed rakiem skóry?

Pomidory zdecydowanie królują na naszych stołach. Sięgamy po nie przez cały rok, choć zimą i wiosną z nieco mniejszym entuzjazmem – większość z nas narzeka, że w tym okresie pomidory są watowate i nie mają żadnego żadnego smaku. O charakterystycznym zapachu nie wspominając! Ale nie ma się co dziwić – sezon na pomidory zaczyna się tak naprawdę dopiero w wakacje. Chociaż nie można najeść się pomidorów na zapas, w okresie letnim warto sięgać po nie zdecydowanie częściej.

Czytaj także:
3 zaskakujące efekty działania witaminy D

Pomidor – co w nim znajdziemy?

W 100 g pomidorów znajdziemy około 17 kalorii i całe mnóstwo wody. To dlatego pomidor zalicza się do niskokalorycznych warzyw, które sprzyjają odchudzaniu i świetnie nawadniają organizm. W pomidorach znajdziemy m.in:

  • likopen – naturalny barwnik z grupy karotenoidów, który jest silnym przeciwutleniaczem,
  • beta-karoten,
  • potas – ważny minerał, który kontroluje ciśnienie krwi i zapobiega chorobom układu krążenia,
  • witaminę C – niezbędny składnik odżywczy i przeciwutleniacz,
  • witaminę E,
  • kwas foliowy – tak ważny dla kobiet w ciąży,
  • witaminę K – witamina niezbędna do krzepnięcia krwi.

Lista wydaje się uboga? Poczekaj aż dowiesz się, jakie właściwości prozdrowotne mają pomidory. Jeden średniej wielkości pomidor zawiera około 22 kalorii, 1,5 g błonnika pokarmowego.

Zawartość witamin i związków roślinnych może się znacznie różnić między różnymi odmianami pomidorów. Na przykład pomidory koktajlowe mają wyższą zawartość beta-karotenu niż zwykłe pomidory.

Czytaj także:
Cudowne właściwości kapusty. Od dziś zaczniesz ją jeść częściej

Pomidor – właściwości

  • Dzięki dużej zawartości witaminy C pomidory wspierają układ odpornościowy w walce z infekcjami, ale też zapobiegają im. Witamina C jest też antyoksydantem, który walczy z wolnymi rodnikami.
  • Witamina B9 (kwas foliowy) zapobiega występowaniu wad cewy nerwowej u płodu.
  • Pokarmy na bazie pomidorów, bogate w likopen i inne związki roślinne, mogą chronić przed poparzeniem słonecznym.
  • Dzięki dużej zawartości potasu pomidory regulują ciśnienie krwi.
  • Zawartość błonnika, potasu, witaminy C i choliny w pomidorach ma znaczny wpływ na zdrowie serca. Dodatkowo błonnik zapobiega cukrzycy i przyspiesza metabolizm.
  • Pomidory są bogatym źródłem likopenu, luteiny i beta-karotenu. Są to silne przeciwutleniacze, które, jak wykazano, chronią oczy przed uszkodzeniem wywołanym światłem, rozwojem zaćmy i związanym z wiekiem zwyrodnieniem plamki żółtej.
  • Właściwy poziom witaminy C w organizmie wspiera produkcję kolagenu, odpowiedzialnego za piękną skórę i młody wygląd.

Pomidory w wielu odsłonach? Tak!

Pomidory są bardzo soczyste i słodkie, pełne przeciwutleniaczy i mogą pomóc w walce z kilkoma chorobami. Są one szczególnie bogate w likopen, związek roślinny, który został powiązany z poprawą zdrowia serca, profilaktyką raka i ochroną przed oparzeniami słonecznymi. Przetwory z pomidorów są równie dobre jak i surowe pomidory, dlatego też warto sięgać po przecier pomidorowy, domowej roboty keczup, pasty pomidorowe i soki. Niewątpliwie pomidory stanową element zdrowej diety.

Czytaj także:
Cudowne właściwości ogórków. Wolisz świeże czy kiszone?

Czytaj także

 0

Czytaj także