Przestań odmawiać sobie ziemniaków. One nie tuczą

Przestań odmawiać sobie ziemniaków. One nie tuczą

Dodano: 
Kotleciki schabowe
Kotleciki schabowe / Źródło: Fotolia / Autor: Jacek Chabraszewski
Przechodząc na dietę odchudzającą, większość z nas w pierwszej kolejności rezygnuje z ziemniaków. Wciąż wierzymy w mit, że są wyjątkowo tuczące i powodują przyrost tkanki tłuszczowej. Tymczasem okazuje się, że wszystko zależy od tego, w jakiej formie je podamy. Oto kilka plusów jedzenia ziemniaków.

Ziemniaki każdego dnia goszczą na stołach w wielu polskich domach. Lubimy je, ponieważ są smaczne, sycące i wyjątkowo tanie. Można przyrządzić je na wiele sposobów. Są idealnym dodatkiem do potraw mięsnych i rybnych. Powinniśmy regularnie sięgać po ziemniaki, ponieważ mają bardzo dobry wpływ na zdrowie.

Ziemniaki są bogate w składniki odżywcze

Jeden średniej wielkości, pieczony ziemniak ze skórką (ok. 170 g) zawiera 161 kalorii, 0,2 g tłuszczu, 4,3 g białka i 36,6 g węglowodanów. Ponadto jest bogaty w witaminę C i B6 oraz potas, magnez, fosfor i kwas foliowy. Warto pamiętać, że skórka ziemniaków zawiera dużą ilość witamin i minerałów. Obieranie kartofli może znacznie zmniejszyć ich wartość odżywczą.

Ziemniaki zawierają przeciwutleniacze

Ziemniaki są bogate w związki, takie jak flawonoidy, karotenoidy i kwasy fenolowe. Działają one jak przeciwutleniacze, czyli neutralizują wolne rodniki. Te natomiast mogą zwiększać ryzyko chorób przewlekłych, takich jak choroby serca, cukrzyca i rak.

Czytaj także:
Błędy żywieniowe, które spowalniają metabolizm i powodują tycie

Ziemniaki pomagają kontrolować poziom cukru we krwi

Ziemniaki zawierają specjalny rodzaj skrobi, znany jako „odporna skrobia”. Skrobia ta nie jest rozkładana i w pełni wchłaniana przez organizm. Zamiast tego dociera do jelita grubego, gdzie staje się źródłem składników odżywczych dla pożytecznych bakterii w jelitach. W badaniu na zwierzętach myszy karmione „odporną skrobią” wykazały zmniejszoną oporność na insulinę. Oznacza to, że ich ciała lepiej radziły sobie z regulacją poziomu cukru z krwi.

„Odporna skrobia” poprawia też metabolizm, ponieważ korzystnie wpływa na florę jelitową. Oznacza to, że spożywanie ziemniaków sprzyja odchudzaniu.

Czytaj także:
Chcesz pozbyć się oponki z brzucha? Jedz to

Ziemniaki nie zawierają glutenu

Ziemniaki są naturalnie bezglutenowe, dzięki czemu idealnie nadają się dla osób zmagających się z celiakią lub są wrażliwi na gluten.

Ziemniaki można przyrządzać na wiele sposobów

Kartofle można gotować, piec, podawać w całości, ścierać, podsmażać. Są dobre na ciepło i na zimno. To, czy potrawa z ziemniakami będzie kaloryczna, zależy od nas samych. Jeśli okrasimy je skwarkami, na pewno będą. Jeśli upieczemy je w piekarniku i podamy z koperkiem, nie musimy się obawiać o wagę.

Czytaj także