Czym karmić nasze dzieci?

Czym karmić nasze dzieci?

Dodano: 
Czym karmić nasze dzieci?
Czym karmić nasze dzieci? / Źródło: Fotolia
Prawidłowe żywienie dziecka, począwszy od pierwszych dni na świecie, ma ogromne znaczenie i wpływ na jego rozwój fizyczny i umysłowy. Każdy rodzic chce jak najlepiej dla swojej pociechy, co powinno się przekładać na zapewnienie mu właściwego odżywiania. Niestety rodzice popełniają częste błędy w karmieniu, przede wszystkim poprzez sięganie po reklamowane produkty, które nie zawsze są pełnowartościowe i odpowiednie dla malucha. Niezwykle ważne jest zadbanie o wykształcenie odpowiednich nawyków żywieniowych dziecka, które zostaną z nim na całe życie.

Karmienie piersią ma znaczenie

Wszystkie mamy zachęcane są przez pediatrów i dietetyków do karmienia wyłącznie piersią dzieci do 6 miesiąca życia. Niestety nadal zbyt mały procent kobiet stosuje się do tych zaleceń. Pokarm mamy jest idealnie dostosowany pod względem składu odżywczego do potrzeb niemowlęcia. Jednocześnie zawiera przeciwciała odpornościowe, których niedojrzały organizm jeszcze nie potrafi w pełni wytwarzać. Do dnia dzisiejszego nie udało się laboratoryjnie wytworzyć przeciwciał, dlatego sztuczne mieszanki mleczne ich nie zawierają. Karmienie piersią zmniejsza również ryzyko alergii pokarmowych u dzieci oraz chroni przed otyłością. Ponadto wiele danych naukowych wskazuje na związek pomiędzy karmieniem dziecka piersią a wyższym ilorazem inteligencji u dzieci.

Wpływ diety dziecka na jego zdrowie

Powszechnie wiadomo, że sposób odżywiania dzieci ma zarówno ogromny wpływ na ich rozwój, jak i zdrowie w przyszłości. Zarówno dieta niedoborowa, jak i przekarmianie dzieci niosą za sobą poważne konsekwencje. W dzisiejszych czasach coraz większym problemem jest przekarmianie dzieci, co prowadzi do powszechniejszej otyłości. Badania przeprowadzone przez Instytut Matki i Dziecka dowiodły, że nadwaga występuje już u 14,5% dzieci w wieku 13-36 miesięcy, zaś otyłość u 13% dzieci. Niestety, większość dzieci nie wyrasta, jak się potocznie uważa, z dziecięcej otyłości. Niestety wytworzone w okresie dzieciństwa komórki tłuszczowe towarzyszą nam już do końca naszych dni. Ponadto sposób odżywiania już w wieku niemowlęcym, ma wpływ na ryzyko zachorowania na choroby cywilizacyjne (nowotwory, cukrzyca, choroby serca, nadciśnienie) w dorosłym wieku.

Schemat żywienia niemowląt

Niewielu rodziców orientuje się, że istnieje opracowany przez ekspertów, zestaw wytycznych dotyczących żywienia niemowląt. To, jak istotny jest schemat żywienia niemowląt, podkreśla fakt, że wytyczne są aktualizowana co 3-5 lat, a Ostatnia aktualizacja miała miejsce w maju 2014 r. Zalecenia dotyczą zarówno jakości i ilości wprowadzanych pokarmów, jak również konsystencji posiłków. Nowością jest też wprowadzenie bardzo ważnej zasady, którą warto zapamiętać: rodzic decyduje, co dziecko je, dziecko decyduje – ile je. Oznacza to, że nie można traktować dziecka schematycznie, bo każde ma inny apetyt i potrzeby. Nie wolno zmuszać dziecka do jedzenia, ponieważ może to doprowadzić nawet do zaburzeń odżywiania. Rodzice powinni szczególnie zadbać o różnorodność produktów, szczególnie warzyw i owoców, oraz konsystencję potraw. Już półroczne dziecko powinno poznawać nowe tekstury, zapachy i smaki, co pozwoli na budowanie jego otwartości na nowe potrawy. Można również doprawiać dziecięce dania naturalnymi przyprawami i ziołami. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest dosalanie i słodzenie potraw dla niemowląt. Pamiętajmy, że dziecko nie zna jeszcze tych smaków i nie ma potrzeby, by słony i słodki smak dominował nad naturalnymi smakami potraw. Jednocześnie, sól sprzyja nadciśnieniu w późniejszych latach, zaś cukier przyczynia się do próchnicy zębów i otyłości. Eksperci zwracają też, by uczyć dzieci zaspokajania pragnienia wodą. Dla niemowląt polecana jest woda o niskiej zawartości minerałów <500 mg/l oraz sodu <20mg/l. Często reklamowane soki i herbatki dla dzieci są zazwyczaj dosładzane, a przecież już bez tego zawierają bardzo dużo łatwo przyswajalnych cukrów. Zdecydowanie lepiej podawać dzieciom owoce niż soki, nawet te naturalne.

Najczęstsze błędy w żywieniu dzieci

  • Klasycznym błędem jest nadmiar cukru w diecie dziecka. Rodzice często nie czytają etykiet na produktach przeznaczonych dla dzieci, za to kierują się sloganami reklamowymi. Bardzo często cukier występuje na pierwszym lub drugim miejscu m.in. w soczkach, herbatkach, kaszkach czy jogurtach dla dzieci. Kolejność składników w danym produkcie nie jest przypadkowa i zaczyna się od tego, którego ilościowo jest najwięcej. Poza tym, im krótsza lista składników, tym większa szansa, że sięgamy po wartościowy produkt.
  • Kolejnym powszechnym błędem jest nadmiar tłuszczów nasyconych zawartych w nabiale (serki topione, ser żółty, tłuste mleko) oraz mięsie, co może mieć wpływ na problemy sercowo-naczyniowe w późniejszym wieku oraz rozwój otyłości. Jednocześnie obserwuje się zbyt wysoką zawartość białka w diecie, co m.in. obciąża nerki oraz wpływa zakwaszająco na organizm, a tym samym negatywnie oddziałuje na gospodarkę wapniową kości.

Jeśli dziecko nie chce jeść zdrowo

  • Nawet jeżeli już od najmłodszych lat dziecko nie było nauczone zdrowo się odżywiać, nie jest za późno, by wprowadzić zmiany.
  • Najważniejsza zasada: przykład idzie z góry. Nie możemy oczekiwać od dzieci, że będą jeść zdrowo, jeżeli sami tego nie robimy. Dlatego też, warto zacząć zmiany od przyjrzenia się własnej diecie.
  • Druga zasada: nie powinniśmy zmuszać dzieci do jedzenia czegokolwiek, bo najczęściej ma to skutek odwrotny. Najlepiej zaangażować dziecko we wspólne przygotowywanie posiłków, pozwolić wybrać składniki np. do zupy czy sałatki. Dzieci chętnie zjadają samodzielnie przygotowane dania.
  • Trzecia zasada: warto zadbać o estetykę podawanych posiłków. Można przygotować np. fantazyjne kanapki dla całej rodziny, a dzieci na pewno z chęcią je zjedzą.
Zdrowe odżywianie wymaga od nas konsekwencji, wytrwałości, czasu, a czasem też większych nakładów finansowych. Należy podjąć decyzję, czy ważniejsze jest zdrowie naszej pociechy, czy zaoszczędzony czas i pieniądze.>>
Źródło: Totomato

Czytaj także