Mrożone oszustwo? Ile jest ryby w rybie?

Mrożone oszustwo? Ile jest ryby w rybie?

Dodano: 6
ryba mrożona fot. alexcrysman/fotolia.pl
Kupując mrożone ryby lub owoce morza, warto zwrócić uwagę na ich jakość – ostrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Jak pokazała przeprowadzona kontrola nie zawsze spełnione są wszystkie wymagania. W ponad 70 proc. skontrolowanych sklepów i hurtowni Inspekcja Handlowa zakwestionowała 40 proc. partii produktów.
Kontrolerzy zakwestionowali m.in. zawyżoną ilość glazury (otoczki z lodu) – np. producent na opakowaniu deklarował 5 proc, a w rzeczywistości było jej trzy razy więcej (16,9 proc. glazury). Wątpliwości wzbudziła także zaniżona masa ryb lub owoców morza po rozmrożeniu – np. zamiast deklarowanych 225 gramów, stwierdzono 186 gramów produktu. Producenci poza tym nie informowali konsumentów o obecności fosforu, który dodali do produktów. Zdarzało się także, że w miejscu sprzedaży klient nie był informowany o ilościowej zawartości glazury, brakowało danych np. o metodzie produkcji czy obszarze połowu. Podawano błędną nazwę ryby – np. pod nazwą „dorsz” sprzedawano „czarniaka”, a jako „filety z soli” oferowano „filety z limandy żółtopłetwej”.

Wyniki kontroli dały podstawę do wycofania z obrotu towarów przeterminowanych, niewłaściwej jakości lub nieprawidłowo oznakowanych. Inspektorzy nałożyli mandaty i kary pieniężne (w łącznej wysokości 14,4 tys. zł), a w 87 przypadkach przekazali informacje do organów nadzoru sanitarnego, weterynaryjnego oraz do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.

Nieudane zakupy? Mrożonki oraz inne produkty spożywcze o niewłaściwej jakości handlowej mamy prawo reklamować. Reklamację żywności należy złożyć u sprzedawcy. Potrzebny nam będzie do tego paragon lub inny dowód zakupu. Warto pamiętać, że obecnie termin na złożenie reklamacji nie jest już ograniczony do 3 dni od momentu zakupu. Zgodnie ustawą o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014, termin odpowiedzialności sprzedawcy wobec kupującego wynosi 2 lata. Ma on obowiązek rozpatrzyć naszą reklamację niezwłocznie.

Newsrm.tv

Czytaj także

 6
  • Jarek Michalczuk IP
    UOKiK wreszcie bierze się za jakieś porządne i sensowne kontrole, bo jeszcze do niedawna myślałem że istnieją tylko teoretycznie (jak nasze Państwo wg B. Sienkiewicza =) ). No, ale na szczęście przeprowadzili fajną akcje i można z niej wyciągnąć ciekawe wnioski. Ostatnio też czytałem, że biorą się za kontrolę rynku telemarketingowego, na tym blogu prokonsumencki.pl/blog/sprzedaz-przez-telefon-na-celowniku-uokik-sprzedawco-lepiej-miej-sie-na-bacznosci/ Bardzo dobrze, bo im też się "należy" - tak irytować ludzi. Niech robią tak dalej, trzymam kciuki za UOKiK :) Więcej kontroli, więcej raportów- musimy czuć się bezpiecznie w tym państwie.
    Dodaj odpowiedź 0 0
      Odpowiedzi: 0
    • no4eu IP
      Cała prawda o rubach ---- zobacz na YT a już wiecej nie kupisz.
      Dodaj odpowiedź 0 2
        Odpowiedzi: 0
      • fujara IP
        Ryby w lodzie jest tyle ile prawdy w obiecankach PISu.
        Dodaj odpowiedź 1 7
          Odpowiedzi: 1
        • adena IP
          ~pytanie powinno brzmieć : ile jest ryby w lodzie- odpowiedż - 30%, mrożone ryby to jawne złodziejstwo,oszustwo
          Dodaj odpowiedź 5 1
            Odpowiedzi: 0
          • głupi Jasiu IP
            My tu przyzwyczajeni...tu wolno wszystko..."wróżbita Maciej",Platforma Obywatelska,woda zamiast ryb...taki mamy klimat;)
            Dodaj odpowiedź 6 1
              Odpowiedzi: 0

            Czytaj także